Onderzoek pesten op school

  • Martin van Duijn

    Beste mensen,

    Voor mijn opleiding psychologie doe ik op dit moment statistisch onderzoek naar pesten op school. Daarvoor wilde ik aan pakweg 75 a 100 leerlingen tussen de 13-16 jaar een vragenlijst voorleggen. Deze duurt hoogstens drie minuten om in te vullen en is volstrekt anoniem.

    Ik heb echter totaal geen enkel idee waar en hoe ik deze leerlingen kan bereiken en evt. bereid kan krijgen een dergelijke vragenlijst in te vullen?

    Heeft u misschien suggesties?

    Met vriendelijke groet,

    M. van Duijn

  • Zwannie

    Neem contact op met enkele scholen in je omgeving en vraag naar een docent Nederlands, maatschappijleer of zorgcoördinator. Tien tegen een dat ze wel willen meewerken.

  • M Lavell

    Kijk even hier. http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702090.shtml

    Het zou zonde zijn als wat jij wilt onderzoeken, allang onderzocht is.

  • Mia

    Kunnen we de rekenboekjes ook wel afschaffen; immers, de uitkomst van de sommen is al lang bekend.

    Dus waarom zou iemand als studie deze sommen moeten maken?

    Mia

  • Mia

    Zwannie heeft helemaal gelijk, dit is de beste manier.

    Maar ik heb nog een psychologische tip voor jouzelf: Probeer als eerste jouw oude middelbare school voor dit project te interresseren. Het voordeel is, dat het voor jou een bekend en vertrouwd terein is. Ook voor de school ben jij iets waar de leerlingen, in positieve zin, tegenop kunnen kijken. Het zou een positieve impuls aan de leerlingen kunnen geven.

    Succes

    Mia

  • M Lavell

    Zelden zo'n domme reactie gelezen.

  • M Lavell

    Bij een onderzoek moet je geen doelen doorelkaar gaan halen. Anders weet je niet meer wat je meet. Dus alstublieft geen ‘positieve impuls’, want dat verdoelzelt de statistische feiten.

  • Mia

    Hoezo? Ben jij dan zo'n geitenwollensokkenneuker die ook maar wat wil zeggen, in de hoop dat iemand het maar zal horen?

    Dan zal ik het je maar even proberen uit te leggen. Het betreft hier geen wetenschappelijk onderzoek, maar gewoon een studie-opdracht.

    Dacht je nou werkelijk dat ze daar op de Universiteit zo naief en debiel waren dat ze dit als een serieus wetenschappelijk onderzoek willen laten uitvoeren in deze?

    Lavell, als je niet weet waar je over praat, moet je gewoon je kop houden!

    Mia

    Psycho-Sociale Wetenschappen

  • Irm

    Wat een onbeschofte toon, Mia.

    Martin, student psychologie heeft meer fatsoen.

    Zit u in het onderwijs - ik hoop van niet. Het lijkt mij geen prettig idee om kinderen te laten onderwijzen door iemand die zo'n toon meent aan te moeten slaan, tegenover een normale opmerking.

  • ZZ

    Ze mogen jou ook weleens onderzoeken