vraagje aan ZZ

  • ivon

    hallo jij zei in een eerder topic dat jou zoon ook in havo/vwo brugklas zat en was aangemeld voor vmbo t wij zitten in het zelfde schuitje alleen om de reden dat mijn kind nog een operatie in het vooruitzicht heeft en de school weinig zin heeft om daar extra maatregelen voor te treffen om haar op te vangen

    nou is mijn opmerking of vraag eigenlijk vind jij nu ook dat er zo gegoocheld wordt met de cijfers? tussen het 3e en 4e rapport zijn er nm geen enkele onvoldoende gehaald omdat mijn dochter als een gek is gaan leren om nog hoger te scoren maar de cijferlijsten blijven gewoon hetzelfde ik begrijp er geen moer van ! hoe doen ze dat weet jij het of is het misschien een soort van jij heb gewoon geluk en jij niet ?? wat ik wel weet is dat ze in ieder geval wat dr punten betreft gewoon over zou moeten geen tweifel mogelijk en ik sta er dan ook op dat dat gewoon gebeurt !

  • ZZ

    Hi,

    De cijfers van E-toetsen tellen mee voor het volgende rapport (soms 2 - 3x) maar, waar bij onze zoon het addertje zit is dat ze ook cijfers krijgen voor hun portfolio. Oftewel is je huiswerk/schrift (verslagen) in orde. Maak je je huiswerk altijd op school of krijg je het daar niet af en zo nee, maak je het dan thuis?!

    Deze cijfers tellen ook mee voor het rapport. Dus als je voor een toets 2x een 6,5 haalt, ik zeg maar wat, en je cijfer voor je portfolio is een 4, dan scoor je dus een 5.6 op je rapport. En ook de cijfers voor je portfolio tellen 2 - 3x! Dus dan wordt het gemiddelde nog lager! Daarnaast telt het of je voldoende staat voor zelfredzaamheid en taakgerichtheid.

    Mijn zoon heeft 2 vieren op zijn laatste rapport en gaat daarmee dus niet over, hij heeft echter wel meer dan 4 compensatie punten en zoals ik eerder al zei moet het laatste rapport nog komen dus kan er best nog het één en ander veranderen. Om hem dan nú al aan te melden voor TL vond ik dus ook wat voorbarig.

    Als jou dochter gewoon voldoende staat op haar rapport (alles boven 5,5) moeten ze haar over laten gaan. Zelfs met twee 5en (lager dan 5,5) heeft ze hier recht op!

  • ivon

    tja is voor een gemiddelde leek ook niet te volgen! ik heb nog nooit iets over cijfers voor een portfolio gehoord ! worden die ook ergens vermeld of krijgen wij die als ouder niet te zien? en zelfredzaamheid en taakgerichtheid heb ik ook nog nooit iets over gehoord ook niet in de gesprekken op school alhoewel ik zelf niet vind dat daar iets op aan te merken valt ze is ontzettend gemotiveerd en we hoeven haar nooit aan te sporen dit zullen ze op school toch hopelijk ook wel opmerken?

  • coördinator

    Een school hoort helder en duidelijk te zijn in welke cijfers er gegeven worden, voor welke onderdelen per vak en wat het ‘gewicht’ is van zo'n cijfer, m.a.w. hoe zwaar het meetelt.

    Niet alleen een repetitiecijfer kan bv. 2 keer mee tellen tegenover een cijfer voor een gewone overhoring maar 1 keer, ook kan bv. het cijfer van het vorige rapport voor een bepaald deel meetellen bij het volgende

    Zulke informatie hoort te staan in de jaargids van de school (welke naam dat ding ook heeft): de informatie die alleen voor dit schooljaar geldt en volgend jaar weer vernieuwd wordt.

    Ten tweede: als er bij ouders vragen zijn hierover: ga dan naar de mentor van zoon/dochter of naar de afdelingsleider (of hoe die persoon ook moge heten) en stel die vragen!! Laat je niet afschepen maar eis duidelijkheid.

    Succes

    Coördinator

  • ZZ

    Hi,

    Over die cijfers hoor je ook nooit wat.En zelfredzaamheid en taakgeichtheid staat bij ons op het rapport vermeld.

    Wellicht hanteert de school van je dochter andere criteria. Lees daarom de schoolgids/leerlingenstatuut nog eens goed door zoals coördinator al zegt en ga met je vragen naar de mentor/team-manager(die laatste is er bij onze school ook en staat boven de mentor).

    Leg je onvrede daar uit en laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Jouw kind heeft zéker ook rechten!

    suc6

  • ivon

    bovenstaande informatie staat absoluut niet in de jaargids van deze school en als ik de coordinator wijst op informatie die er wel in staat maar waar zij zich ook niet aan houden wordt dat glashard ontkend zo ook dat het rapport cijfer een gemiddelde moet zijn van tenminste 2 proefwerken dit gebeurd niet wordt ook toegegeven door de docent maar ontkend door de mentor en de coordinator ik vind dat een kind zo geen eerlijke kans maakt ! en wat afschepen betreft ik dacht het niet! ze voldoet aan de cijfernorm die ze nodig heeft voor de 8 vakken dus ik sta er op dat zij gewoon over gaat al stemmen alle docenten tegen ook dan heb je toch zeker nog wel inspraak?

  • coördinator

    Het is altijd lastig om op afstand advies te geven. Een school is verplicht om informatie te geven over hoe en waarom men iets geregeld heeft. Bovendien zullen de leerlingen zelf er ook wel op staan om precies te weten hoe hun rapportcijfers worden berekend.

    Als de jaargids van de school niet volledig is, kan daar bij de directie en/of het schoolbestuur bezwaar tegen worden gemaakt.

    Een andere mogelijkheid is contact zoeken met de ouders uit de medezeggenschapsraad. Zij kunnen dergelijke klachten ook aan de orde stellen.

    Andere vraag: wat staat er zoal in het leerlingenstatuut?

    ter informatie:

    Het leerlingenstatuut is een reglement van de school waarin de rechten en plichten van alle leerlingen staan. Daarbij valt te denken aan regelingen rondom te laat komen, proefwerkplanning, straffen, in beroep gaan tegen cijfers, vrijheid van uiterlijk, mogelijkheden voor het uitgeven van de schoolkrant, enzovoort.

    In het leerlingenstatuut moeten in ieder geval vier onderwerpen geregeld zijn, namelijk:

    wat de schoolregels zijn;

    hoe de school met geschillen tussen bijvoorbeeld leerkrachten en leerlingen omgaat;

    hoe de school de gegevens van de individuele leerling beschermt ('privacyregeling');

    hoe de school de kwaliteit van het onderwijs bewaakt.

    Scholen zijn verplicht om een leerlingenstatuut op te stellen. En elke twee jaar moet het statuut opnieuw worden vastgesteld door het schoolbestuur. Zowel de leerlingen als de ouders in de medezeggenschapsraad moeten met het statuut instemmen.

    Het leerlingenstatuut is een openbaar stuk. Het moet dan ook voor leerlingen op school ter inzage liggen.

    (bron: ministerie OCW)

    tenslotte nog twee websites:

    http://www.50tien.nl/

    Dit is een officiële vraagbaak voor ouders, door de overheid ingesteld.

    http://www.onderwijsklachten.nl/

    Dit is een particuliere site waar (bv) ouders geadviseerd en geholpen worden als er klachten zijn. Wat moet je dan doen?

    Groet

    Coördinator

  • Venja

    Thanks