Die testen zijn niet bedoeld als examen, maar als peiling. Ze zijn een momentopname en zeggen niet zoveel over hoe je dochter er in september voor zal staan. Het is de bedoeling dat de school op basis van de testen het vervolg van het aanbod aanpast. Extra opletten en misschien wat extra aandacht op die punten waarop uw dochter achter lijkt te blijven.
Zittenblijven helpt niet. In het blad BasisschoolManagement van februari 2005 is hierover een heel duidelijke publicatie geweest. Wat je op je vingers na kunt tellen, blijkt er zonneklaar uit. Cognietive en sociaal-emotionele (beetje speels) achterstanden, blijven met zittenblijven gewoon bestaan. Ze lijken zelfs eerder toe- dan af te nemen.
Zittenblijven is sowieso een slecht instrument blijkt uit divers onderzoek. Ook in latere groepen en in het vo. Het werkt eerder demotiverend en bevestigend voor de leerling (ik kan niks, ik hoef niks) en het ontslaat scholen van het bieden van de noodzakelijke extra inspanning om achterblijvers erbij te slepen.
Doorstromen dus. En het liefst ook niet in groep 3 blijven zitten, maar gewoon concreet de leerproblemen volgen en aanpakken waar mogelijk.