Groep 2 overdoen ???

  • Sanne

    De school van onze dochter geeft ons het advies om groep 2 over te doen.

    Haar score van div testjes onder het niveau.

    Echter wij zijn van mening dat zij beter volgend jaar groep 3 over kan doen ipv groep 2.

    Wij hebben zo het gevoel dat zij een jaar langer blijft spelen.

    Wie heeft hier ervaring mee ??????????????????

    Groeten

    Sanne

  • ZZ

    Dat ligt eraan. Welke testjes scoort ze slecht? In groep 3 moeten ze wel meteen van alles. Leren lezen, schrijven, de cijfers tot 100. Het is sneu als ze dan meteen achter zou blijven. Aan de andere kant als het een sociaal emotioneel probleem is zou ik ervoor kiezen haar tóch naar groep 3 te doen omdat ze dan waarschijnlijk vanaf januari volgend jaar zich stierlijk gaat vervelen in deze groep met alle gevolgen van dien.

    ZZ

  • Sans

    Zittenblijven is duur, 50.000 tot 100.000 euro. Alleen op de middelbare school of hoger, wanneer het echte leren begint.

  • Maaike

    Het is toch geen ramp om in groep 2 te blijven zitten, En vervelen valt vast mee, als ik tenminste zie wat ze hier in groep 2 allemaal al doen. EN of blijven zitten duur is lijkt MIJ het minst interessante van alles.

  • Sans

    Waarom lijkt je dat het minst interessante?

  • Jet

    Hahaha, heb je het over een Amerikaanse Universiteit of over de basisschool? Vlgs mij gaat het hier over een basisschool hoor :)

  • Jet

    Ik kan je geen advies geven; ook wij hebben een kind met een afwijkend leerpatroon, maar is jullie kind een septemberkind of een oktoberkind - even een vraagje tussendoor - en is het een speelmeisje of een doordenkertje ….

    Het is niet zo eenvoudig om jouw vraag te beantwoorden zonder de karakteristieken van een kind te kennen.

    Jet, met een doordenkertje wat nu tegen z'n grenzen oploopt.

  • M Lavell

    Die testen zijn niet bedoeld als examen, maar als peiling. Ze zijn een momentopname en zeggen niet zoveel over hoe je dochter er in september voor zal staan. Het is de bedoeling dat de school op basis van de testen het vervolg van het aanbod aanpast. Extra opletten en misschien wat extra aandacht op die punten waarop uw dochter achter lijkt te blijven.

    Zittenblijven helpt niet. In het blad BasisschoolManagement van februari 2005 is hierover een heel duidelijke publicatie geweest. Wat je op je vingers na kunt tellen, blijkt er zonneklaar uit. Cognietive en sociaal-emotionele (beetje speels) achterstanden, blijven met zittenblijven gewoon bestaan. Ze lijken zelfs eerder toe- dan af te nemen.

    Zittenblijven is sowieso een slecht instrument blijkt uit divers onderzoek. Ook in latere groepen en in het vo. Het werkt eerder demotiverend en bevestigend voor de leerling (ik kan niks, ik hoef niks) en het ontslaat scholen van het bieden van de noodzakelijke extra inspanning om achterblijvers erbij te slepen.

    Doorstromen dus. En het liefst ook niet in groep 3 blijven zitten, maar gewoon concreet de leerproblemen volgen en aanpakken waar mogelijk.

  • Avec

    Wát een kletskoek.

  • Avec

    Alweer zo'n niet ter zake doende reactie. Maar daar gaat je pik vast van glimmen, schat ik.