vmbo

  • bert

    onze zoon van 14 zit momenteel in de 2e van het vmbo tl.

    nu gaat het niet zo lekker, want ondanks huiswerkbegeleiding, denken we dat hij het niet redt dit jaar. Vraag is wat nu? Zitten blijven lijkt ons geen succes, want dan komt hij in hetzelfde leerjaar terecht als zijn 2 jaar jongere broer, die een vroege leerling is. Stel dat hij het wel over doet en dan later voor zijn examen zakt, dan heeft hij nog geen diploma. Dan een stap terug doen in nivo. waarheen dan? zou dat de kader beroeps gerichte leerweg of de gemengde moeten zijn? Bij de eerste hebben wij onze vraagtekens,omdat het totaal geen praktijk kind is.. de praktische vakken nu lopen ook voor geen meter. Het advies van de basisschool was vmbo tl.

    wij zelf denken ook dat hij het wel moet kunnen, maar door allerlei oorzaken (o.a. faalangst en concentratieproblemen ) komt het er niet uit. Mocht hij van leerweg veranderen, dan moet hij ook naar een andere school en dat zou hij heel vervelend vinden, want hij heeft het op zich goed naar zijn zin. wie weet raad.?

  • coördinator

    Wat mij bij dit soort situatiebeschrijvingen altijd weer opvalt, is het feit dat er nooit gesproken wordt over het advies van de school.

    Er zijn, naar ik aanneem, inmiddels (minimaal) twee rapportages (kerst en pasen) verschenen, naar aanleiding waarvan gesprekken kunnnen zijn gevoerd. Als de resultaten daartoe aanleiding geven kan dat zijn op uitnodiging van de school of op verzoek van de ouders. Wat is het resultaat van die contacten?

    U schrijft “we denken dat hij het niet redt”. Op grond waarvan? Wat is de opinie van de school? Welke mogelijkheden ziet men (nog)?

    Er zijn problemen(geweest). Vraag daarbij is dan: hoe zijn die aangepakt? Zijn die aangepakt en met welk resultaat?

    Een diagnose en een recept op afstand zijn niet mogelijk. Voor zo'n situatie als beschreven is maatwerk nodig, dat alleen kan worden geboden als je alle ins en outs goed kent.

    Ik kan mij voorstellen dat de school doubleren adviseert als er voldoende mogelijkheden zijn om daarna de loopbaan met succes af te sluiten. Zo'n besluit moet dan wel inhouden dat de probelemen adequaat zijn of worden aangepakt.

    In hoeverre het feit dat twee broers van ongelijke leeftijd in hetzelfde leerjaar (maar niet in dezelfde klas, neem ik aan) onderwijs volgen, een probleem vormt, kunt u zelf het beste inschatten.

    Inderdaad is het standaard advies als je doubleren wilt voorkomen: stap over naar de kaderberoepsgerichte leerweg. Maar als een leerling daar beslist niet voor geschikt is, zal de andere oplossing grondig moeten worden bekeken op voor- en nadelen.

    Coördinator