Wiskunde,VMBOen Dyscalculie???

  • bernadet

    hallo allemaal en alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.

    het gaat om mijn dochter van 13. sinds dit jaar zit zij in de brugklas van een vmbo groen school bij ons in de buurt.in eerste instantie deed ze basis niveau maar als snel bleek dat ze naar kader zou kunnen.dit gaat dan ook gebeuren als ze naar de tweede gaat.hier was ze al verdrietig om aangezien ze in een andere klas met andere kinderen komt.nu het probleem.en dat is wiskunde.al vanaf groep 3 is duidelijk dat ze niet kan rekenen.ze krijgt nu op het vmbo ook 10 weken bijles van de wiskundeleraar.het lukt haar gewoon niet….ze krijgt het niet voor elkaar en raakt des te meer gefrustreerd.de tabellen etc daar haalt ze hartstikke goede cijfers voor en ze vind het ook een heel leuk vak.de mentrix vertelde mij dat als ze naar kader gaat, de leraar wiskunde en zijzelf zich grote zorgen maken over het uiteindelijke examen het is nl een verplicht vak op die school.mocht in de tweede blijken dat ze wiskunde (rekengedeelte) HELEMAAL niet kan, is ons aangeraden om naar een andere school te gaan na de tweede klas. dan in de richting zorg/welzijn.maar ze wil zo graag op die school blijven dat ze aangeeft wel in basis te blijven vanwege wiskunde. dit kan toch niet de bedoeling zijn!! ik wil haar laten testen op dyscalculie. hier heeft men het al zo vaak over gehad maar er is nooit naar gekeken. ze testen wel op dyslexie. hoe zit dat eigenlijk. kan iemand met dyslexie ook zakken vanwege die “aandoening”?en mocht er uit komen dat ze wel dyscalculie heeft kan ze dan met een of andere verklaring wel op die school blijven en dan niet perse zakt op wiskunde?

    wie oh wie kan mij dit vertellen.anders gooit ze straks 4 jaar weg….

    mail me!!

  • sanscerveauxsanscervelles

    Bernadet, klik op:

    http://www.kennisnet.nl/po/leerlingzorg/archief/bijdragen2003/dyscalculie.html

    Raak niet al te gauw in paniek! Slecht rekenonderwijs op de basisschool van je dochter kan ook een oorzaak zijn!

  • coördinator

    “de leraar wiskunde en zijzelf zich grote zorgen maken over het uiteindelijke examen het is nl een verplicht vak op die school.”

    Wiskunde kan verplicht gesteld worden in bepaalde leerjaren, maar als examenvak is het alleen verplicht als een leerling de sector Techniek kiest. Bij de andere sectoren mag wiskunde wel, maar hoeft niet.

    Bovendien kan een school een leerling vrijstelling verlenen en daarvoor bv. een ander vak voor in de plaats bieden als er bijzondere omstandigheden zijn.

    Coördinator

  • melissa

    Nog een link:

    http://www.dyscalculie.org/

    Succes gewenst.

  • Alice

    Hoi Bernadet,

    Jouw topic is al van 2005! lees ik, maar hoe is het afgelopen met jouw dochter en het groene VMBO?..Ik heb een soortgelijk probleem….Wiskunde combi Dyscalculie

    Groet,

    Alice