wat mag je verwachten?

  • moeder van

    Ik heb een 9-jarige zoon in groep 5 regulier basisonderwijs.

    Heb hem vorig jaar door extern bureau zelf laten testen,school weigerde sbd in te schakelen(en nog steeds!)conclusie zwaar vermoeden dyslexie,normaal i.q,1,5 jaar leesachterstand.Het vermoeden kon nog niet bevestigd worden aldus de psycholoog omdat mijn zoon niet een half jaar r.t had gehad en dat moet wel volgens de richtlijnen om een juiste diagnose te stellen.

    School werkt nu met 1 keer in de week r.t,leerlingvolgsysteem,hij krijgt bladen mee naar huis om elke dag te lezen(avi 4 niveau)Volgens laatste citotoets heeft hij nog steeds E score en avi 1 niveau.Ben moe gefrustreerd,heb het idee dat school meer MOET doen,maar school vind dat het goed(?????????) gaat.Kind moet ALLES gelijk aan de rest van de klas doen,terwijl het dus eigenlijk(sorry)analfabeet is.Ik heb nadat ik vorig jaar 800 euro zelf particulier betaald heb en nergens vergoed kreeg geen geld voor particuliere r.t,al wil ik dat nog zo graag.

    Wat mag en kan je redelijkerwijs van de school verlangen.Rugzak zou hij niet voor in aanmerking komen,plus ib-er beweert niet handelingsverlegen te zijn(?!?!)Na een jaar beloven is me nu verteld dat het dyslexiecomputerprogramma niet aansluit op hun netwerk.Eerlijk waar een jaar!

    Sta op punt kind van school te trekken,maar zit wel lekker in de groep(onbegrijpelijk)dus wil het allemaal niet erger maken.Na 2 jaar praten,boos zijn,jankend om tafel te hebben gezeten en een kind dat letterlijk zijn dictee in de kerstboom had gehangen,weet ik het niet meer.Help!

  • ZZ

    Je mag verwachten dat school meewerkt. Zij hebben een zorgplicht.

    Ik zou tóch voor dat rugzakje gaan. Informeer eens, daar kan school nl. een (extra) rt' er van aantrekken bv.

    www.minoc.nl/rugzakje

    www.leefwijzer.nl

    Even Googelen en er komt nog veel meer te voorschijn.

    Succes,

    ZZ

  • regina

    Rugzakje is inderdaad niet voor kinderen met alleen dyslexie, zou toch serieus andere school overwegen omdat deze school ws niets zal doen om jullie tegemoet te komen en dit zal enkel meer frustratie opleveren, wel bij de volgende school goed alles bespreken en navragen en eventueel op papier.

  • leerkracht

    Wat een nare geschiedenis

    U kunt een aantal stappen ondernemen.

    Zoek uit of AVI niveau 4 komt door tempo of leesfouten( klanktekenkoppeling)

    Kinderen met dyslectie hebben in princiepe geen recht op RT, dit klinkt raar maar er wordt hiervoor vaak geen tijd vrijgemaakt. Hoe komt dat? RT is een tijdelijk iets, een periode van 6 of 10 of 12 weken.

    Dan moet een kind vooruitgang hebben geboekt en zelfstandig verder kunnen.

    Dyslectische kinderen zijn daar de dupe van. Ook de ouders, omdat scholen hun budget om kinderen te laten toetsen vaak laten staan voor de echte rampgevallen.

    Trouwens zoveel kinderen kunnen er niet getest per jaar hoor. Veel ouders zijn in de veronderstelling dat school kinderen MOET laten onderzoeken. Niets is minder waar.

    Wat de school wel kan doen is Uw kind op een eigen programma “zetten”wat betreft taal/spelling. Ik zou dit afdwingen.

    Daartoe zouden zij met U rond de tafel moeten gaan zitten en een thuiswerkmap met U door moeten spreken en maken.

    Vraag eens of U de bladen kan krijgen uit de map speciale leesbegeleiding.

    Maak het lezen leuk, lees iedere avond een stukje en lees veel voor, er zijn boeken met bandjes( dus meelezen) Zoek een leuk computerprogramma voor thuis op de PC, etc. etc ( basisonderwijspagina staan veel leuke sites)

    Of……..zoek een andere school, maar als hij lekker in de groep zit………

    Zoek eventueel uit wat een andere school heeft te bieden op dit gebied.

    Succes

  • moeder van

    Allemaal bedankt voor de reacies,ga het eens allemaal goed nalezen en beslagen ten ijs nog eens met school praten en ook alvast met een andere school,ik weet wat meer.

  • Carolien

    zou toch ook kijken of je bij een dyslexie instituut terecht kunt, onze zoon ging in anderhalf jaar tijd van avi 1 naar avi 8 bij het Iwal dus…… school heeft gewoon vaak te kort tijd om een kind met dyslexie adequaat te helpen, vaak geen onwil maar onmacht

  • sunny

    Een Optoloog kan wel wat met dyslectie.

    oefeningen om zelf te doen zijn:

    De kruisloop-oefening

    (tik met je rechterhand je linkerbovenbeen aan en andersom) is een goeie oefening voor deze kinderen.

    Wat je zelf ook nog kan doen is kijken of de ogen bewegelijk genoeg zijn: hou een fel gekleurd potlood voor de ogen van je kind en beweeg het potlood van links naar rechts, van boven naar beneden en 2x schuin: van l.onder naar r.boven en andersom en draai cirkels in 2 richtingen.

    Laat je kind zijn hoofd stil houden en alleen met zijn ogen het potlood volgen.

    De bewegingen niet telang doen.

    Iedere dag deze oefening herhalen.

  • Carolien

    deze oefeningen hebben alleen nut als je niet bent gelateraliseerd, dit kun je door een kinderfysiotherapeut laten onderzoeken.

    Verder vallen deze oefeningen in de categorie opnieuw leren kruipen als je 10 bent zodat je dan misschien beter gaat rekenen!