terug naar het oude systeem kleuterschool/basisschool?

  • Stephan

    dag allemaal,

    ff voorstellen: ik ben van duitse komaf en woon nu zo'n 6 jaar in nederland. in eerste instantie ben ik hier voor de studie tot fysiotherapeut gekomen (en dus gebleven…). het beroep beviel me niet en ben begonnen met een deeltijd-verkort-opleiding tot basisschoolleraar. de eerste stappen op weg naar mijn nieuwe beroep bevallen me heel erg goed. mijn eerste stageperiode heb ik in een groep 5 gelopen wat supergoed is bevallen!

    nu loop ik stage in een groep 1/2. - en ik weet niet wat ik meemaak! misschien heeft het met mijn duitse achtergrond te maken (daar is groep 1+2 (nog…) gescheiden van de basisschool en staat los v.h. basisonderwijs) maar ik schrik ervan wat van die ‘kleine mensjes’ gevraagd wordt! op mijn eerste stagedag werd ik vriendelijk ontvangen. er werdt wel uitgelegd dat het vandaag helaas anders was dan anders omdat ze met de cito-toets bezig waren… iedereen die in groep 1+2 werkt weet wat ik nog voor voorbeelden allemaal zal kunnen aanhalen om duidelijk te maken welke (prestatie-) druk op de kleuters gelegd wordt (of ze het nou zo ervaren is een tweede…ligt natuurlijk ook hoe men daarmee omgaat als leerkracht).

    mijn verwondering is gewoon hoeveel de kleuters al MOETEN (kunnen/doen). ik mis het speelse; het kind kunnen zijn (behalve dan bij het buiten spelen…).

    mijn vraag: kijk ik als enige zo critisch tegen het hedendagse systeem aan of zijn er nog meer mensen die met mij deze mening delen? zijn er mensen die mij kunnen vertellen dat ik het in een ander perspectief moet zien zodat ik er wat meer mee kan?

    onder zulke omstandigheden werk ik later liever niet in een groep 1/2. en dat vind ik wel jammer omdat ik kleuters harstikke leuk vindt…

    alvast bedankt voor de reacties.

    stephan

  • Els

    Nee je hebt gelijk

    Ben van orgine een ouderwetse kleuterjuf, ben na 20 jaar er tussen uit geweest te zijn, alweer zo'n 8 jaar terug in het basisonderwijs.

    Weer begonnen in groep 1/2, vreselijk.

    Ben daar dus mee gestopt en heb nu een groep 6 ( geweldig)

    De kleuterklassen van vroeger zijn niet meer te herkennen. Er wordt gewerkt en gewerkt, er moeten doelen gehaald maar op een compleet andere wijze. Aangepast aan de eisen van de huidige maatschappij

    De Cito (of een andere kleutertoets) is verplicht gesteld door de inspectie.

    Maar die eisen gelden voor alle klassen van het basisonderwijs, de lat ligt hoger.

  • jk

    Is het resultaat nu ook beter?

    Weten kleuters van nu meer dan kleuters van voor het basisonderwijs?

    Als dat zo is dan kun je, je er nog iets bij voorstellen.

    Je hoort nu af en toe ook al berichten dat ze het door willen trekken naar de peuterspeelzaal, dat kinderen daar op 2 jarige leeftijd naartoe moeten om te voorkomen dat ze een achterstand oplopen.

    Het eind is zoek en het ergst vind ik, is dat het waarschijnlijk gaat om een kleine groep kinderen en dat alle kinderen er uiteindelijk in mee moeten.

  • ZZ

    Het resultaat is helaas niet beter. In groep 8 weten ze (nog) niks! Ik snap hier dan ook niks van. Al die druk voor die kids en het eindresultaat is bedroevend.

    Ik wist écht veel meer dan mijn kinderen nu toen ik van de basisischool kwam.(1976)

    ZZ

  • Marto

    Tegen ons als ouder is gezegd, door de school, dat de cito-toets niet verplicht is. Deze school gebruikt een leerlingvolgsysteem van/met cito-toetsen.

    Is deze verplichting voor de kleutertoets, zoals jij die beschrijft, landelijk gesteld?

    Over de kwaliteit van onderwijs en de kennis en vaardigheden die leerlingen al dan niet hebben of beheersen is al veel gezegd. Er wordt ook al jaren geklaagd. (ik weet niet of dit ooit anders was)

    Is er eigenlijk door de minister een definitie gegeven over kwaliteit van onderwijs of is dit een vrij interpretabel begrip? Met de nieuwe wet BIO (beroepen in het onderwijs) worden er eisen aan docenten gesteld. Dit zou een verbetering kunnen betekenen.

    Zou dit ook betekenen dat ik weer eisen aan de leerling mag stellen m.b.t. hun prestaties, zonder dat ik ‘leerlingonvriendelijk’ ben?

    Op het MBO is tegenwoordig de eis dat het onderwijs ‘leuk’ moet zijn. Kwaliteit en dergelijke zijn van ondergeschikt belang. De instituten worden namelijk gefinancierd op het aantal leerlingen en als het onderwijs niet leuk is lopen de leerlingen weg. Dat dit tot problemen leidt, blijkt nu al uit de praktijk; twintigers hebben over het algemeen veel problemen om aan werk op ‘hun veronderstelde’ niveau te komen.

  • marleen

    Je staat echt niet alleen.

    ,k Ben ook zo,n ouderwetse kleuterjuf, die zich helemaal niet meer kan vinden in de manier hoe er tegenwoordig met de 4- en 5-jarigen wordt gewerkt.

    Aan de ene kant worden ze ontzettend vrij gelaten. Ze mogen bv. zelf kiezen of ze die dag wel of niet willen werken. Er zijn geloof ik 2 “moetwerkjes” voor veertien dagen.Aan de andere kant worden er zoveel eisen aan de kleintjes gesteld (neem bv. de Cito-toetsen).In veel klassen wordt met het zgn. planbord gewerkt. Daar gaat ontzettend veel tijd in zitten, terwijl 1 of 2 kinderen hun keus moeten (mogen) bepalen zit de rest te wachten.Wij hadden vroeger een planning voor een week. De klas was in 5 groepjes verdeeld, die dan elke dag van de week(,s ochtends) een verschillend werkje gingen doen. De kinderen wisten precies waar ze aan toe waren en wat ze de volgende dag mochten gaan doen. ,s Middags kiezen uit de verschillende hoeken( bouwhoek, poppenhoek) of kasten( met spelletjes, puzzels lego of bv. constructie materiaal).

    Er zijn trouwens best wel dingen ten goede veranderd. Wat ik op zich heel leuk vind zijn de dagritme kaarten bv. kring- werken-fruit eten- buiten spelen,enz.

    Ook hangen er in veel klassen bordjes met dag v.d. week,datum en seizoen.

    Elke ochtend mag dan een kind een bordje wisselen.

    Al met al een heel verhaal en nog niet de helft gezegd van wat er allemaal veranderd is, maar het ergst vind ik dat kinderen niet meer echt kind mogen zijn tegenwoordig.Laten we ervoor waken dat de Cito-toets niet al in de wieg gaat beginnen. ;-)

  • els

    De Cito kleutertoets is geen landelijk vastgestelde eis

    Maar scholen moeten de inspectie een leerlingvolgsysteem kunnen laten zien/inzien.

    Dat geldt vanaf groep 1

    Er zal dus op de een of andere manier een toetsvorm moeten worden gebruikt

    Bij ons op school toetsen wij met Cito toetsen, de inspectie heeft een aantal jaren geleden aangegeven dat wij dat vanaf groep 1 moeten gaan gebruiken

    Dus de Citokleutertoetsen worden afgenomen

    Ben benieuwd wat andere scholen doen

  • Isabelle

    Ik heb meer het idee dat de basisschool (dus de vroegere lagere school) meer een soort verlengde kleuterschool is geworden, dan dat de vroegere school een soort pre-basisschool is geworden.

    Ik pleit er zeker voor dat het oude systeem kleuterschool/lagere school weer wordt ingevoerd, maar dan VOORAL ook gezien vanuit het lesprogramma van de basisschool/lagere school.

    Waar eerst lesvakken als rekenen, lezen, schrijven, geschiedenis, biologie etc. centraal stonden is nu veel maar plaats gekomen voor creatieve vakken.

    Er wordt me toch wat afgeknutseld, getekend en geplakt, zelfs in groep 7 en 8.

    Er zijn ook wel een aantal positieve veranderingen, een (maatschappelijke) discussiekring, een school tv weekjournaal, een documentatiecentrum waarin leerlingen zelf informatie opzoeken en hierover een werkstuk schrijven…

    Maar doorgaans denk ik toch vaak, wat een prulwerk toch allemaal!

    De énige klas die in mijn ogen vooruitgang heeft geboekt is klas 1 (groep 3)

    Een lesprogramma volgen over simpele woordjes terwijl je al hele boeken kunt lezen is echt ontzettend saai. Tegenwoordig kunnen kinderen wel verder vooruit als zij een hoger niveau beheersen.

    Maar in alle andere groepen… ik vind het lesaanbod zo magertjes…

    De boeken waaruit de kinderen moeten leren zijn meer een soort veredeld prentenboek met een hoop kleurenfoto's, ‘grappige’ tekeningen, stripverhaaltjes en af en toe eens een som.

    De leerkracht van tegenwoordig moet meer eens soort kinderentertainer zijn, die op een heel humoristische manier zijn lessen geeft. Zich heel erg bezighoudt in waar de kinderen mee bezig zijn (Idols, Harry Potter, MTV) en heel veel creativiteit brengt in zijn lessen.

    Overdragen van algemene kennis moet HIER al beginnen, vind ik!

    Dit zogenaamde populaire gedoe is niets voor mij, zo kan en wil ik niet lesgeven, het druist in tegen mijn principes.

    Als het terugdraaien naar het oude (gescheiden) systeem inderdaad betekent dat dit inhoudt dat er op de lagere school weer serieus lesgegeven gaat worden, dan mag dit van mij wel meteen gebeuren.

  • klara

    Het idee achter de basisschool zoals in de jaren tachtig is verzonnen was goed.Een doorlopende school waarin de voordelen van het oude kleuteronderwijs door zouden gaan in groep 3 en andersom ook.Helaas zie je juist dat er meer invloeden en druk vanuit groep 3 richting groep 1 en 2 is gekomen om hier al stof aan te bieden die niet kleuters eigen is.

    U heeft deels gelijk wat betreft het knutsel en entertainmentgehalte , ook in de bovenbouw.

    Maar ik denk dat dat een ontwikkeling is binnen de maatschappij.Alles moet eerst en vooral leuk zijn goed ogen en lekker weghappen.Dat is op velerlei gebieden zo en de eisen vanuit de massa zijn vaak hierop gestoeld.Scholen kunnen hierin wel degelijk een keuze maken maar dat kost wellicht wel wat.Te denken valt hierbij aan ouders die voor een andere school kiezen.Het ‘opleuken’ is tot ver in de scholen gedrongen.En dat is soms winst maar niet altijd.

    Uw visie ten aanzien van werkelijk belangrijke vakken is erg beperkt.

    Kunst , drama en creativiteit zijn van oudsher al in het onderwijs aanwezig en niet alleen bij kleuteronderwijs maar denk bijvoorbeeld eens aan gymnasia waar deze vakken al eeuwen deel uitmaken van het onderwijaanbod.Het is inderdaad jammer dat deze vakken veelal gegeven worden door mensen die er geen kaas van hebben gegeten waardoor er inderdaad maar wat word geknutseld en gefrutseld en waarbij vaak snel leuk resultaat het doel is.

    Ten slotte denk ik dat leerkrachten die ‘leuk’ gevonden willen worden er altijd al geweest zijn en altijd zullen blijven helaas.Gelukkig zijn er ook een heleboel die niet hun eigen ego maar de kinderen op het oog hebben.

  • Isabelle

    Goed stuk, Klara!

    Ik begrijp dat je naar aanleiding van mijn bijdrage wellicht denkt dat ik het belang van kunstzinnige vakken niet inzie. Dat is allerminst waar.

    Maar hetgeen ik in het basisonderwijs aan ze zogenaamde ‘kunstvakken’ heb gezien, is toch bepaald geen kunst te noemen!

    Er is één basisschool waar ik het kunstonderwijs wel goed vond en dat is op de Vrije School. Hier namen deze kunstzinnige vakken echter zo'n grote rol in het dagprogramma, dat ik mijn twijfels heb bij deze vorm van onderwijs.

    Basisvakken als taal en rekenen lijden hier echt onder de grote aandacht die de kunstvakken krijgen.

    Ik zou pleiten voor goed, degelijk basisonderwijs, uit fatsoenlijke boeken gericht op de lesinhoud en niet op de leuke plaatjes die erin staan.

    Daarnaast aandacht voor kunstzinnige vakken, maar dan wel professioneel.

    Daarbij hoort óók dat kinderen bijvoorbeeld een toneelstuk bezoeken en naar een museum gaan.

    Vakken als tekenen en muziek zullen moeten gaan inhouden dat kinderen écht iets leren over de tekenkunst en bij muziek leren luisteren naar verschillende werken uit de (klassieke) muziek. Nu houdt tekenen in, een kleurplaat maken, muziek houdt in, met 30 kinderen lawaai maken op instrumentjes.

    Lekker lol maken, beetje de tijd doorkomen, zonder er bij na te denken.

    Dat dit zo is ontstaan door de ontwikkeling van de maatschappij, zal ik niet ontkennen. Maar willen we zo'n hapklare entertainmaatschappij? Ik niet….