dag allemaal,
ff voorstellen: ik ben van duitse komaf en woon nu zo'n 6 jaar in nederland. in eerste instantie ben ik hier voor de studie tot fysiotherapeut gekomen (en dus gebleven…). het beroep beviel me niet en ben begonnen met een deeltijd-verkort-opleiding tot basisschoolleraar. de eerste stappen op weg naar mijn nieuwe beroep bevallen me heel erg goed. mijn eerste stageperiode heb ik in een groep 5 gelopen wat supergoed is bevallen!
nu loop ik stage in een groep 1/2. - en ik weet niet wat ik meemaak! misschien heeft het met mijn duitse achtergrond te maken (daar is groep 1+2 (nog…) gescheiden van de basisschool en staat los v.h. basisonderwijs) maar ik schrik ervan wat van die ‘kleine mensjes’ gevraagd wordt! op mijn eerste stagedag werd ik vriendelijk ontvangen. er werdt wel uitgelegd dat het vandaag helaas anders was dan anders omdat ze met de cito-toets bezig waren… iedereen die in groep 1+2 werkt weet wat ik nog voor voorbeelden allemaal zal kunnen aanhalen om duidelijk te maken welke (prestatie-) druk op de kleuters gelegd wordt (of ze het nou zo ervaren is een tweede…ligt natuurlijk ook hoe men daarmee omgaat als leerkracht).
mijn verwondering is gewoon hoeveel de kleuters al MOETEN (kunnen/doen). ik mis het speelse; het kind kunnen zijn (behalve dan bij het buiten spelen…).
mijn vraag: kijk ik als enige zo critisch tegen het hedendagse systeem aan of zijn er nog meer mensen die met mij deze mening delen? zijn er mensen die mij kunnen vertellen dat ik het in een ander perspectief moet zien zodat ik er wat meer mee kan?
onder zulke omstandigheden werk ik later liever niet in een groep 1/2. en dat vind ik wel jammer omdat ik kleuters harstikke leuk vindt…
alvast bedankt voor de reacties.
stephan