volledige leerplicht 5 jaar ???

  • decepe

    Mijn zoontje is nu net 5 jaar geworden. Volgens mijn kennis mag hij geoorloofd 5 uur per week verzuimen. Kan iemand mij een site melden waar ik dat kan vinden zodat ik het aan school kan laten lezen???

  • zita

    Hoi Decepe,

    Op de site van het ministerie van OCW http://www.minocw.nl/leerplicht/leerplicht.html staat het volgende stukje.

    *** Verder mogen leerlingen die jonger dan zes jaar zijn maximaal vijf uren per week thuis blijven. Op verzoek van de ouders/verzorgers kan het hoofd van de school toestemming verlenen dit aantal uit te breiden tot tien uren. ***

    Groetjes van Zita.

  • decepe

    Dank je wel. Ik heb op die site zitten zoeken maar er dus overheen gelezen.

    Denk nl. dat school van deze regel niet op de hoogte is en deed dus vorige week al moeilijk.

    Met deze info kan ik dus “bewijs” leveren.

  • zita

    Hoi Decepe,

    Graag gedaan hoor.

    School hoort dat als het goed is gewoon te weten.

    Succes met het bewijzen!!!

    Groetjes van Zita.

  • leerkracht

    Scholen zijn echt wel op de hoogte hoor van deze regel.

    Maar geven daar liever niet te veel ruchtbaarheid aan omdat ze weten dat vrij veel ouders er dan gebruik van maken.

    Onder het mom van : ze missen zoveel leuke dingen, doen ze daar dus moeilijk over

  • decepe

    Wellicht zit dat er dan achter, maar ik snap dan niet dat ze eerst toch steeds “adviseren” mijn zoontje wekelijks een ochtendje thuis te houden omdat hij anders veel te moe is (zeker na 2 dagen na schoolse) en nu hij 5 jaar is hij dus opeens wel een hele week moet kunnen. Maar goed, het is echt niet mijn bedoeling om mijn kind van school te houden, maar hij moet wel “aankunnen”.

  • Marit

    Hallo,

    Natuurlijk is de school hiervan wel op de hoogte, maar misschien zit er achter dat ouders dan zonder melding hun kind thuis houden. Zo van, oh moe, dan thuis houden, terwijl het voor de school prettig is als er even wordt gebeld.

    Groetjes en een fijn weekend,

    Marit