voorlopig advies

  • ilse

    hebben ouders ook inspraak bij het voorlopig advies aan het eind van de brugklas?

  • Marto

    Je bent vrij om een advies te negeren.

  • ilse

    ja maar er wordt toch een bepaalde score gehanteerd?

  • mieke

    Omdat je tegenwoordig maar op 1 school in kan schrijven, en er genoeg aanmeldingen zijn laten veel VO scholen het advies afhangen van de Cito of andere toetsscore en het onderwijskundigrapport en het advies van de leerkracht van groep 8

    Natuurlijk ben je als ouder vrij het advies te negeren maar de vraag is of de V.O school dat advies negeert

    Vaak niet.Zeker als er genoeg kinderen aangemeld zijn met een score die wel voldoet aan een bepaalde norm

    In twijfelgevallen zullen ze een kind in een combi brugklas plaatsen b.v. MAVO/HAVO

  • ilse

    ik bedoel het voorlopig advies wat gegeven wordt in de brugklas nav het derde rapport

  • Mieke

    Nee, de school bepaalt naar aanleiding van de resultaten waar Uw kind geplaatst wordt.

    Heel misschien zullen ze zwichten voor Uw mening maar op eigen risico denk ik dan.

    Maar waarom en advies van deskundigen negeren???

  • ilse

    ik heb hier al eerder gepost ik heb een kind wat vaak in het ziekenhuis ligt en regelmatig grote operaties moet ondergaan het punt is dat het huiswerk dan niet regelmatig doorgevoerd wordt naar haar zodat ze bij terugkomst op school telkens achter blijkt te lopen waardoor en dan toch mee moet doen aan gp,s en so,s van lessen die ze niet gehad heeft waardoor haar cijfers wat laag uitvallen terwijl ze echt goed kan leren dat maakt het zo moelijk voorlopig stellen we de medische behandelingen zoveel mogelijk uit om haar niet te veel van school te laten missen is eigenlijk toch te gek dat je voor school moet kiezen omdat er helemaal geen extra opvangmogelijkheden zijn voor dit soort kids terwijl haar gezondheid toch eigenlijk voor alles moet gaan ! vandaar mijn vraag ,ze kan leren had de maximale cito score kon naar het vwo en dat zou gewoon fout lopen door gebrek aan extra begeleiding

  • Marto

    Gaat het om een advies of om het hanteren van een overgangsnorm?

    Volgens mij is de school verplicht te zorgen dat een leerling adequate begeleiding krijgt in dit soort situaties. Je kunt ze daarop aanspreken. Ook als bijles nodig blijkt, is de school hiervoor medeverantwoordelijk. Ik weet dit overigens niet precies. Misschien dat de schoolgids hierin meer duidelijkheid kan geven. Of iemand die hier meer mee te maken heeft.

    Je kunt de school, misschien via de mentor, vragen wat de achtergronden van hun ‘advies’ zijn.

  • coördinator

    Er is een website met informatie over dit onderwerp: http://www.ziezon.nl/

    Citaat:

    "Ook een leerling die ziek is heeft recht op onderwijs! De school is hiervoor verantwoordelijk. Te vaak echter wordt ervan uitgegaan dat de leerling andere dingen aan z'n hoofd heeft. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Vaak wil het kind juist bezig zijn met school. Bezig zijn met school voorkomt onnodige achterstanden en is bezig zijn met de toekomst en dit komt het genezingsproces ten goede. Het belangrijkste is het houden van contacten met zijn klas. Weer terug op school moet hij snel zijn plek weer vinden en dit is lastig als hij er enige tijd niet bij hoorde. Elke leerling heeft recht op onderwijs. Ons advies is maak daar gebruik van! Ook een zieke leerling telt mee!

    In de schoolgids moet een paragraaf zijn opgenomen om de ouders te informeren hoe de school omgaat met de situatie als een leerling langdurig en/of regelmatig door ziekte het onderwijs niet in de school kan volgen.

    Een voorbeeldtekst voor in de schoolgids ter informatie aan de ouders kunt u vinden op onze website onder “Ervaringen en Tips”.

    Coördinator

  • ilse

    de achtergronden van het advies zijn haar medische problemen

    ik vind dit niet echt een reden ze doet het met gemak wil zelf ook absoluut niet lager is het dan geen taak van de school om hier iets mee te doen? ze maken veel heisa over de zorg die ze kunnen bieden voor kinderen die dat extra nodig hebben maar in praktijk gebeurt er niets!