cito

• ZZ

Het is ook oneerlijk, daar er zát scholen zijn die niet eens deelnemen aan de Cito!

• klara

nee dat is juist zeer jammer!De cito entree toets en de eindtoets eventueel aangevuld met gegevens uit het cito leerlingvolgsysteem zijn uitstekende instrumenten om kinderen die op de basisschool het etiketje beetje dom of beetje lui hebben gekregen een kans te geven en inderdaad zet hoog in.Wat opvalt is dat leerkrachten zelf het zeer belangrijk vinden dat ze dat gehoord worden.Kom op, laat die kinderen het proberen en lukt het niet dan kunnen ze altijd nog naar een ander niveau.Als kinderen dit emotioneel niet aan kunne is dat wat anders.Ik vind het onbegrijpelijk dat er zo'n zwaar gewicht word gegeven aan het idee van de basisschool.Het blijft zowiezo altijd afwachten wat ze die eerste twee jaar gaan doen en wat voor een soort pubergedrag ze gaan vertonen.Luister alsjeblieft niet naar vaag geneuzel.ik heb nog zelden van leerkrachten gehoord die zeiden als de citouitslag binnen was dat ze zich enorm verkeken hadden.De cito is inderdaad een momentopname maar wel een onafhankelijke en dat is voor sommige kinderen erg prettig!

• Carolien

Indien je de mogelijkheden hebt zou ik een onafhankelijk intelligentie onderzoek laten doen, de meeste scholen leggen dan de cito score naast zich neer en hanteren het intelligentieonderzoek.

• Marto

Ik had het over als men de cito-eindtoets als enige criterium neemt. En dat gebeurt nogal eens. Een negatief faalangstige leerling kan daardoor als te ‘laag’ worden beoordeeld voor een bepaald schooltype en kan daardoor op de verkeerde plaats terecht komen.

Je hebt gelijk in het feit dat leerkrachten subjectief zijn, maar dat zijn ze allemaal. Vooroordelen t.a.v. leerlingen zijn nauwelijks te vermijden; dit geldt zowel in negatieve als in positieve zin. Toch is een groot deel van de docenten integer met toetsen en testen en beoordelen. Dit blijkt ook uit je opmerking dat de uitslag de docent meestal niet verrast.

• klara

Integriteit en subjectiviteit kunnen uitstekend samengaan.Ik geloof zeker dat de meeste leerkrachten niet met slechte bedoelingen een advies geven.Wat ik mis in het hele verhaal van het v.o. advies is de visie van de ouders.Ze mogen in het onderwijskundig verslag aan geven of ze het wel of niet eens zijn met het advies maar verder staat er een heel verhaal vanuit de visie van de leerkracht(en).Dat vind ik werkelijk een behoorlijk arrogante houding en gaat volstrekt voorbij aan de visie van het kind thuis.Veel ouders kunnen behoorlijk inschatten hoeveel tijd hun kind aan huiswerk besteed en hoe het doorzettingsvermogen is etc.

De objectiviteit van de cito toets vind ik zeer waardevol en als een kind faalangstig is en daardoor op een te laag niveau zou kunnen komen lijkt me niet altijd van toep.

Een kind wat extreem faalangstig is moet je niet te hoog inzetten want ook dit kun je niet gebruiken bij een zwaardere opleiding.

Ik denk dat het beeld van school een bepaalde waarde moet houden maar dat er ook ruimte moet zijn om dat beeld te herzien nav. bijvoorbeeld een citotoets samen met de gegevens van ouders.

• priya

hi

weet iemand waar kan ik oefenen voor nio of nivo toets???????

priya

• priya

Hoi

kan iemand zegen waar ik kan oefenen voor nivo toets??????????

• harmen

WE GAAN ER VOOR TL ZAL HET WORDEN

Bedankt voor de vele reacties het heeft ons zeer goed op weg geholpen.

We hebben een gesprek met de directrice van de vmbo gehad waar onze zoon heen gaat na de vakantie, en onze oudste nu al heen gaat.

Zij vond ook dat we er voor moesten gaan als mijn zoon er voor de volle honderd% achter stond moest het te doen zijn ondanks zijn dyslectie.

Zijn huidige juf gunt hem deze kans waarschijnlijk niet maar hij is nu extra gemotiveert om het goed te doen alleen om haar een hak te zetten.

wij hebben het volste vertrouwen in hem.

• Richard

​Here I want to share about the CVS Customer Satisfaction Survey which provides a $1000 reward. CVS is a popular Pharmacy Store in the entire United States. It offers a $1000 reward for its customers who have to take part in the CVS Pharmacy Survey at https://www.cvshealthsurvey.blog/.

• tam

The Black Screen website tool is a versatile and practical utility designed for multiple uses, including screen testing, power saving, and minimizing eye strain. By providing a completely black display, it helps users identify screen issues like light bleed, dead pixels, and contrast levels. Additionally, it can serve as a tool for focusing on specific tasks without distractions, or as a dark backdrop for photography and video production. Easy to access and use, this tool is ideal for designers, photographers, and anyone needing a simple, unobtrusive black screen on their monitor. Black Screen