cito

  • Harm

    Eindelijk de uitslag is binnen de score is…….532 en wat nu.

    De leerkracht vond basisberoepsgerichte leerweg precies bij hem passen omdat hij in sept pas 11 word en nog ontzettend speels is in haar ogen.

    Wij vielen haast van onze stoel ons kind zo laag dat is onmogelijk nog lager dan zijn broer die een score had gehaald van 523 en die doet basis/ kaderberoeps.

    Nou moeten jullie weten dat bij de peuters een test is gedaan toen hij 3 jaar was, toen hij zat toen op het nivo van een kleuter van 4,9 jaar de kleuter tijd was hij altijd de beste van zijn klas ondanks zijn leeftijd dus gewoon perfect.

    Toen hij in groep 3 kwam was hij tot januari afwezig door ziekte en had hij al een behoorlijke achterstand in lezen en schrijven, maar door zijn eigen inzet was hij voor de zomer vakantie hellemaal bij hij zat zelfs als eerste van zijn klas in een leesgroepje.

    in groep 4 begon ik me zorgen te maken doordat hij soms in spiegelbeeld schreef, heb de leerkracht gevraagt of er misschien sprake was van dyslexie dit werd van tafel geveegt er zou met hem niks mis zijn.

    Maar taalkundig werd hij steeds slechter lezen was daarin tegen prima,in groep 6 wou juf hem laten zitten want volgens haar kon hij het lang niet doen oorzaak in april een test gedaan.en wat blijkt daaruit, jawel hoor dyslexie niet in grote mate maar toch wel zo dat hij een flinke spellings en taal achterstand daar door had opgebouwt.

    De leerkracht wou er echter niet aan en er volgde een discussie door dat hij de woorden goed kon herkenen heeft hij er eigenlijks zelf voor gezorgt dat het niet opviel zijn iq was dan ook 100+ en zat hij op mavo nivo dus nu mijn vraag wat moeten we doen kan hij TL aan of KB of toch de volgens de leerkracht BB help me

    alvast bedankt Harm

  • Harm

    in sept word hij 12 sorry

  • een juf

    532 is geen slechte score, zeker geen basisberoep. ga eens informeren op het voortgezet odnerwijs (verschillende scholen ) wat de mogelijkheden zijn. Vaak kom je nl het eerste jaar in een brugklas, een soort dakpanklas . Dus bv kader/gemengd. Afhankelijk van prestaties komen ze na een jaar of twee jaar in de goede stroming terecht.

    Vraag na wat aannamebeleid is; soms moet je nl twee positieve adviezen hebben dus bv van de leerkracht en van de cito. Soms echter kijkt men meer naar de cito.

    Je kunt ook nog een extra test doen ,ook daar kun je naar informeren bij het voortgezet onderwijs. het is goed dat je een onderzoeksrapport hebt waarin staat dat hij dyslexie heeft : is het ook een verklaring??Dat is nl wel handig op het voortgezet onderwijs.

    Dus mijn advies : ga eens praten bij het voortgezet onderwijs.

    Nog een tip : vraag op de basisschool de gegevens van het leerlingvolgsysteem eens op; hoe zijn de scores door de jaren heen geweest. Dit zegt ook veel over de prestaties van een kind.

    Succes ermee!

  • regina

    Ook onze zoon had een cito score van 532, en het gesprek over vervolg onderwijs was voor de cito score bekend was, er werd ook kader gericht geadviseerd, echter onze zoon wilde naar een kleine locatie vmbo tl. De norm was een cito van 530 dus dat was niet het probleem maar de leraar vond het gezien zijn dyslexie niet de goede keus.Wij hebben toch gewoon ons eigen gevoel gevolgd en tot nu toe gaat het prima (hij zit nu in de derde), ik zou zeggen probeer het gewoon 532 is helemaal niet zo slecht en als je zoon zich ervoor wil inzetten, is er geen school in de buurt die alle niveaus vmbo heeft en je na het eerste jaar pas een keus moet maken?

  • ZZ

    Onze zoon is met score 528 naar Havo-VWO gegaan en doet het daar prima.

    De jongste heeft nu 535 gehaald en gaat naar dezelfde brugklas.

    De juf basisschool geeft dit aan en naar de cito wordt niet gekeken.

  • Cora

    Onze zoon is ruim vier jaar geleden na zijn citotoets en een toelatingstest geplaatst op de vmbo basis-beroeps. Dit naar aanleiding van ADHD, waar hij goed mee om kan gaan en doordat de doorslag was zijn slordigheid. De 4 jaren dat hij daar zat, hebben wij dikwijls aangegeven hem in een te laag niveau te zijn geplaatst, waarop hij in het eerste jaar wat extra's kreeg. Onze zoon dacht toen van als ik zo een 8 kan halen, waarom dan meer moeite doen. Dus de leerkrachten waren van mening dat er niet meer in zat. Jammer, ik wist wel beter en ook jammer dat we niet hebben door gezet. Ook heeft hij spijt, omdat hij nu MBO recrestie moet doen niveau 2 en natuurlijk wel door kan gaan schuiven na deze 2 jaar naar een hoger niveau, maar dat kost toch extra jaren. Plus dat hij in dit niveau waar hij nu in zit totaal geen prikkeling heeft, die hij toch nodig heeft. Dus haal eruit wat erin zit!!!

  • jenny

    Ik zou me zeker geen zorgen maken. Je kind mag in elk geval naar het vmbo. Daar zien ze snel genoeg hoe hij het doet. Een van onze kinderen kwam ook binnen met basisberoeps advies. Het viel de school op dat hij onder zijn nivo zat dus hij ging naar kader. Hij zit nu in het derde leerjaar en is de beste van de klas. Wanhoop dus niet!

    Ook weet ik van een meisje die via het speciaal onderwijs binnen kwam. Ze ging basisberoeps lwoo doen. Nu zit ze in de derde van tl.

  • anneke

    Ik sluit me bij Cora aan, haal eruit wat erin zit. Hoewel misschien niet leuk voor een kind is het wel te realiseren naar een lager niveau te gaan, maar een hoger niveau wordt vaak lastig als dit niet op dezelfde school wordt aangeboden.

    Wij zijn inmiddels na 3 kinderen die ook hier en daar wat problemen hebben een stuk wijzer geworden.

    Trek uit het onderstaande maar je conclusie:

    De oudste heeft de hele lagere schooltijd lopen martelen. Geregeld hebben wij bij leerkrachten aan de bel getrokken omdat wij dyslexie vermoedden.

    Hij zou niet dyslectisch zijn, moest gewoon meer lezen en eentje beweerde zelfs dat hij lui was.

    Advies was destijds vbo/mavo. Omdat zijn cito-score voldoende was hebben we hem

    naar de mavo laten gaan.

    Er was bij ons geen “mavo” in de buurt en hij is naar een scholengemeenschap gegaan waar in de brugklas mavo-havo-vwo bij elkaar zit.

    De toelatingseis was minimaal 532 punten.

    Hij heeft het het eerste jaar moeilijk gehad, in dat jaar werd dyslectie officieel vastgesteld. Zijn I.Q. bleek echter op havo-niveau te liggen.

    Na de brugklas is hij mavo gaan doen. Nu doet hij zonder problemen mbo.

    Het 2e kind had cito-score 532 en kon dus naar dezelfde scholengemeenschap.

    Heeft de tl gevolgd en zit nu op de havo.

    Nummer 3 is de hele lagere school fluitend doorgelopen. In groep 8 ging het echter niet meer zo lekker.

    Werd heel onzeker en haalde een citoscore van 525 punten.

    Zij kon dus niet naar tl. Volgens de onderwijzer van groep 8 zou het er wel inzitten maar omdat ze nogal druk is en volgens hem last had van concentratieproblemen kon hij ook niks doen.

    Omdat er bij ons geen vmbo school is waar alle richtingen zijn, is zij naar een vmbo school gegaan waar basis, kader en gemengd is.

    Gemengde leerweg wordt overigens maar op heel weinig scholen vanaf de brugklas aangeboden.

    Ze volgt nu gl en haalt schitterende cijfers. In onze ogen zit ze op een te laag niveau, maar cito was nu eenmaal bepalend.

    Het is nogal een lang verhaal geworden maar onze ervaring is dat een kind in de loop van de tijd in zijn ontwikkeling gaat groeien en als ze willen dat het lukt.

    Het is alleen enorm frustrerend dat je op 12 jarige leeftijd jezelf al moet hebben bewezen en dat een citotoets bepalend is.

  • ilse

    mijn dochter kreeg het advies met een cito van 532 bb met lwoo ze doet nu havo/vwo gaat na de zomervakantie naar het gymnasium volg je eigen intuitie dat is belangrijk!

  • Marto

    Het is jammer dat voor veel VO-scholen de cito-toets bepalend is, ondanks dat iedereen weet dat de cito-toets slechts een moment opname is.