overgewicht, diabetes etc.

• klaasje

In de media duiken steeds meer artikelen op over de slechte voedingsgewoonten en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn voor vele kinderen.Waarom is het dan nog steeds zo dat er op scholen zo weinig regels gemaakt worden ten aanzien van traktaties en pauze versnaperingen.Als school moet je duidelijk stelling nemen tegen slechte gewoontes en een voorbeeld stellen en niet alleen op papier maar ook naleven wat je met elkaar hebt afgesproken.

Op veel scholen staat er wel in de schoolgids een vage regel over traktaties en versnaperingen maar in de praktijk doet een school er eigenlijk niets aan.

• Marcel van der Vaart

Ik kwam toevallig op deze site terecht over ‘bewegend zitten’. Hier wordt ookhet overgewicht onder de jeugd besproken. De site geeft een aantal tips waarmee overgezicht wellicht kan worden voorkomen.

www.schooldynamics.nl

• ZZ

Ik denk niet dat het overgewicht van onze jeugd komt door de traktaties op de (basis)school. Wél vormen de kantines op VO scholen een gevaar hiervoor. Dáár zou eens wat aan gedaan moeten worden!

Dat gezeur over trakteren, als dát nu het enige zou zijn wat er gesnoept zou worden viel het allemaal reuze mee. In een gemiddelde klas zitten 30 kindjes deel dat over de 10 mnd dat ze op school zitten en het valt allemaal reuze mee!

ZZ

• klara

U vind het wellicht gezeur maar het is dertig keer te veel waar je geen controle over hebt en als u goed lest ziet u dat er ook bedoeld wordt de snacks in de pauze!Tien maanden lang elke dag

• ZZ

Als u goed leest geef ik antwoord op die snacks in de pauze! Dit geldt nl voor het VO. Ik ken geen enkele basisschool met een kantine.

Het is ook een questie van opvoedden denk ik. Tien maanden lang elke dag snacken in de pauze?? Waar zijn de boterhammen van thuis dan?

ZZ

• klara

In de ochtendpauze nemen kinderen iets te drinken en te eten wat ze mee naar school nemen.Ouders zijn verantwoordelijk voor wat ze mee geven maar een school kan daar ook regels voor opstellen en zich daar ook vooral aan houden.

• regina

Ik denk niet dat kinderen overgewicht krijgen door die tractaties op school maar eerder door slechte voedings gewoonten thuis en te weinig beweging. De scholen in het VO verkopen natuurlijk snacks dat deden ze 25 jaar geleden ook al, als ze dat niet deden kopen kinderen dat wel buiten de school in een winkelcentrum of zo in de buurt, ik denk dat kinderen gewoon betere voorlichting over voeding/beweging moeten krijgen zowel thuis als op school, en misschien extra gymlessen?

• Carolien

school wil zich overal mee bemoeien, je moet toch zeker zelf weten wat je eet ookal vindt de juf dat niet goed. De overheid doet ook al zo controlerend, bah!!!

• ZZ

Tja, maar diezelfde overheid moet over ± 20 jaar wanneer al deze dikkerds met problemen in het ziekehuis terecht komen, weer allerlei maatregelen nemen want reken maar dat dit op termijn (de gemeenschap) geld gaat kosten!

ZZ

• jk

Wat denk je dat sportblessures de overheid per jaar kosten?

Ovematig alcohol gebruik?

Roken?

Zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken.

Begrijp mij goed ik vind het ook niet gezond al die te dikke kinderen/mensen, maar moet de overheid nu echt alles voor de mens gaan beslissen?

Ik ben het ook zat die overheden die denken alles beter te weten en maar te beslissen wat wel en niet goed voor je is.

Neem Erica Terpstra, een top mens, maar niet bepaald een gezonde omvang.

Zijn dit dan de mensen die mij moeten vertellen wat ik moet doen/eten.

Het zou goed zijn als er weer eens wat aan het gezond verstand van de mens zelf overgelaten wordt, misschien gaan we dan weer eens zelf denken.