Mensen met een VMBO diploma komen bij het arbeidsbureau in de categorie ongeschoold. De status van dat diploma is dus al heel laag.
Het hebben van een diploma zonder status is dus geen motivatie. Als je dus iedereen maar dat diploma ‘geeft’ motiveer je dus niemand. Ik kan mij voorstellen dat je iemand, die delen van die opleiding heeft goed afgerond, certificaten geeft.
Ik blijf van mening dat een diploma een beloning van een prestatie moet zijn.
De taken en verantwoordelijkheden van ouders en school en leefomgeving moeten, naar mijn mening, opnieuw worden afgesproken. Doel hierbij moet zijn dat ‘het kind’ zich gaat ontwikkelen. Ontwikkelen en leren gaat niet zonder concrete kennis en vaardigheden. Taal is hierbij essentieel. Taalkennis dus ook.
Als wij dit aan het toeval overlaten komt er niets van terecht. Dan gebeurt er precies wat jij en ik en vele anderen nu al zien gebeuren. De kinderen doen ‘niets’, leren ‘niets’ , willen ‘niets’, enz., maar ‘iedereen doet zijn best’ en daarom moeten wij aardig tegen elkaar blijven. De schoolprestaties blijven dan ook altijd tegenvallen en hun kennis blijft altijd onder de ‘maat’.