geen cijfers voor gym

  • ilse

    mijn dochter zit in de brugklas havo/vwo ,kan door een lichamelijke aandoening nooit mee doen aan de lessen lichamelijke oefening krijgt hiervoor dus ook geen cijfers ,nu gaan de gemiste cijfers toch een rol spelen bij de optelling van de cijfers aan het eind van het schooljaar ik heb begrepen dat cijfers voor vakken zoals muziek ,tekenen ,gym ook zwaar meewegen ,hebben de gymleraar allerlei suggesties aan de hand gedaan voor vervangend werk maar die man doet er niets mee ik begin me toch zorgen te maken straks komt ze punten tekort door gym!! zou toch te gek zijn

  • Marto

    Als zij door een lichamelijke aandoening geen gym kan doen, kan het dus niet zo zijn dat de gemiste punten in de overgangsnorm meetellen. Bovendien heeft de school, volgens mij, in zo'n geval de plicht voor alternatieven te zorgen. Buiten dit is dit ook aan het begin van het schooljaar bekend en moet er dan al over nagedacht worden.

    Wat je kunt doen is de schoolreglementen (overgangsnormen) opvragen. Daarin moet precies staan, waaraan een leerling moet voldoen. Hierin moet, mijns inziens, ook iets staan over bijzondere situaties.

  • ilse

    het eerste rapport kreeg zij een cijfer omdat ze vervangend werk had gedaan dat was eenmalig dus nu geen cijfer dit keer op het rapport indien er nu nog 3 rapporten volgen zonder cijfer is dat een behoorlijk puntenaantal wat ze mist, indien alle cijfers van de 5 rapporten bij elkaar opgeteld gaan worden

  • Feline

    Ons kind heeft door omstandigheden ook een tijd niet kunnen deelnemen aan de lessen lichamelijke opvoeding. Hij moest om in aanmerking te komen voor punten bijv. de spelregels van hockey, basketbal, volleybal e.d. leren, en in voorkomende gevallen scheidsrechteren, waarmee hij op basis van z'n theoretische kennis dan toch punten kon verdienen voor dat vak.

    Misschien iets om bij je dochter op school voor te stellen?

  • ilse

    die afspraken zijn ook gemaakt maar blijken in praktijk niets op te leveren helaas!

  • coördinator

    Het is altijd moeilijk om te adviseren over een situatie waarvan de details niet bekend zijn.

    Allereerst een algemene opmerking: het vak gymnastiek is een van die schoolvakken waarbij een gebrek aan motivatie soms overduidelijk aanwezig is. Docenten worstelen met verzuim (lichamelijke klachten zijn vaak vaag, oncontroleerbaar, maar kunnen ook weer niet genegeerd worden; stel dat ze echt waar zijn) en met de status van het vak. In het algemeen ontleent een vak status aan het belang voor het examen, aan het feit dat er cijfers worden gegeven die meetellen bij de overgang etc. Vandaar dat de ‘vakken achter de streep’ ook becijferd worden en dus meetellen. In de examenregeling van het vmbo is er voor gymnastiek zelfs de verplichting opgenomen dat de leerling in het vierde leerjaar dat vak ten minste ‘voldoende’ moet afsluiten. Overigens wordt hierbij nadrukkelijk uitgegaan van de mogelijkheden van de individuele leerling!

    Docenten gymnastiek zijn, is mijn ervaring, door al dit geworstel niet de gemakkelijkste collega's als het gaat om uitzonderingen te maken voor bepaalde leerlingen.

    Wat m.i. in uw situatie belangrijk is, is de vraag: wordt de onmogelijkheid om mee te doen aan de gymlessen ondersteund door een verklaring van een medisch specialist? Zo iemand hoeft niet op details in te gaan (dat is beroepsgeheim en privacy van de patiënt), maar kan verklaren dat het de leerling in kwestie op medische gronden niet toegestaan is deel te nemen aan de gymlessen.

    Wordt u niet ondersteund door een medische deskundige, dan ligt het een stukje moeilijker.

    In de tweede plaats kan en mag de school vrijstelling verlenen. Dat is in de wet vastgelegd:

    Artikel 11e. Vrijstellingen

    1.

    Het bevoegd gezag van een school als bedoeld in de artikelen 7, 8, 9 en 10a, kan na overleg met de ouders een leerling op individuele basis vrijstelling verlenen voor een van de vakken genoemd in artikel 11a, tweede lid. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welk onderwijs voor de leerling in de plaats komt voor het vak waarvan vrijstelling is verleend. Het bevoegd gezag geeft de inspectie kennis van de verleende vrijstelling en vermeldt de gronden waarop deze vrijstelling berust. De eerste volzin vindt geen toepassing indien ten aanzien van de leerling met toepassing van artikel 11c, vierde lid, een oriënterend programma is vastgesteld.

    Tot de vakken uit artikel 11a hoort ook gymnastiek. De school kan dus overleggen over vervangende lessen die dan hetzij in de vrijgekomen uren, hetzij op een ander tijdstip gevolgd moeten worden.

    Als de aandoening overduidelijke consequentie heeft voor de gehele schoolloopbaan t.a.v. het vak gymnastiek zou het voor alle partijen veel eenvoudiger zijn om simpel te zeggen: ok ze hoeft niet mee te doen. Laat ze maar huiswerk gaan maken in die tijd o.i.d. dat voorkomt een hoop georganiseer enzo.

    Op de cijferlijst blijft het vak gymnastiek gewoon blanco en bij de puntenberekening voor de overgang wordt er dan rekening mee gehouden dat er een vak minder is. {Ook dat is op zich een normaal verschijnsel: zo gauw leerlingen in de bovenbouw vakken kiezen en vakken laten vallen, kan het aantal vakken per leerling verschillen]

    Het is overigens ook gebruikelijk om leerlingen die niet mee kunnen doen, maar wel aanwezig kunnen zijn, in te zetten bij andere aspecten van het gymnastiekonderwijs, die tegenwoordig ook bij het programma worden betrokken: spelobservaties, meedoen bij spelleiding etc.

    Het enige struikleblok blijft dan de docent gymnastiek. U moet dan ook beslist niet rechtstreeks zaken met die docent doen. Dit is een aangelegenheid voor de schoolleiding: de sectordirecteur of de locatiedirecteur of desnoods de algemeen directeur. Op dat niveau wordt zo'n besluit genomen en vervolgens aan de docent meegedeeld.

    Maar nogmaals: als uw mening niet medisch wordt ondersteund is het lastiger. Tenslotte nog drie websites:

    http://www.onderwijsenhandicap.nl/ Hier staat sinds kort ook een onderdeel Voortgezet onderwijs.

    http://www.onderwijsklachten.nl/ Een particulier intiatief

    http://www.50tien.nl/ Vraagbaak onderwijs, op initiatief van de overheid. Ook klachten kunnen hier worden gedeponeerd.

    Sterkte en succes!

    Coördinator

  • ilse

    heel erg bedankt voor uw duidelijke antwoord, we hebben inderdaad onderhandeld hierover met de gymleraar nou het resultaat is dat dochtelief langs de kant zit en indien er huis werk is maakt ze dat vast , is een voordeel want dan is ze thuis snel klaar! ik heb hier al eerder vragen gesteld op dit prikbord ivm de problematiek waar je als ouder tegenaan loopt als je kind wat zwakker is en beperkingen heeft het is zo jammer dat als je het kind in gaat schrijven en je je verhaal doet dat er dan altijd allerlei facilieteiten etc voor dit soort kinderen zijn speciale en extra zorg etc etc maar in praktijk valt dit allemaal zo tegen je moet konstant overal achter aan nu na driekwart jaar is er nog steeds onbegrip voor haar situatie en zijn leerkrachten niet op de hoogte van wat ze precies heeft ! maakt het ook voor zo.n kind niet makkelijker !

  • Marieke Landheim

    Tja! Ik ben zelf ook echt niet goed in gym, maar ik snap dat het voor docenten ontzettend moeilijk is om te beoordelen of leerlingen wel juist verzuim aanvragen. Ik zou het liefst niet meedoen, maar het moet wel.

    Ik zou het ronduit lullig vinden als we er op afgerekend worden, het moet mijns inziens beoordeeld worden met een v/g/o. Als je goed je best doet, is het onmogelijk om 4'en te halen. Al kan je het niet, ze moeten ook kijken naar capaciteiten!