grondwet

• klaasje

vanmorgen stond er een klein berichtje in de krant ergens op pagina zoveel met wellicht groot nieuws voor het onderwijs in Nederland op de lange termijn.Goed nieuws voor met name kinderen en ouders die zich vaak nu niet kunnen vinden in de wijze waarop het onderwijs in Nederland is ingericht en waarin de positie van kinderen en ouders heel slecht kan zijn op het moment dat er verschil van mening is tusen ouders en school.Een van de punten in de Europese grondwet is dat er algemeen onderwijsrecht komt, zoals nu ook al in veel Europese landen om ons heen het geval is.Wij kennen nu onderwijsplicht wat in sommige situaties kan leiden tot het ontbreken van onderwijs voor sommige kinderen en ik hoop van harte dat er op grond van deze wet ooit een mogenlijkheid komt om leerkrachten en scholen aan te spreken op het moment dat er fouten gemaakt worden en dat er ooit voor de onderwijsinspectie ruimte en middelen komen om leerkrachten en directies die zelfs na herhaaldelijk waarschuwen niet hun werk verbeteren kunnen opkrassen.Net als in de gewone grote mensenwereld en net als in iedere andere bedrijfstak.

Maar natuurlijk hoop ik dat uiteindelijk ook die kinderen die nu op een of andere manier uit de Nederlandse onderwijsboot vallen door geblunder binnen het onderwijs beter beschermd worden door niets meer of minder dan een wettelijk kader waarop ieder kind en ouder een beroep mag doen.

Dat betekent ook dat ouders meer beschermd worden door de wet en meer ruimte krijgen om school daarop aan te spreken.

Een klein berichtje met naar ik hoop grote gevolgen!

• M Lavell

Hmm, dat werkt helaas niet helemaal zo. De staten blijven autonoom in het uitvoeren van wetten etc. en dat kan per staat verschillen.

Nederland heeft het recht op onderwijs niet in de grondwet staan. In geen enkele wet trouwens. Er zijn wel een heleboel wetten die onderwijs in uitvoerende zin proberen te waarborgen, maar leerlingen aan de randen van het onderwijs hebben daar niet zoveel aan omdat de rechten van scholen beter gewaarborgd zijn dan het recht op onderwijs.

Dus met het mes op de keel als de vraag komt WIE er dan voor dit kind onderwijs gaat verzorgen, dan blijft het stil en is er niemand bij wie dat kind onderwijs op kan eisen.

Nederland heeft wel het EVRM en het IVRK ondertekend en zelfs boven de eigen wetgeving gesteld. Deze verdragen waarborgen wel het recht op onderwijs en de diverse kinderrechten. Dat is al decennia zo.

Maar ook dat helpt niet omdat het niet in bedoelingen fout loopt (er is niemand die zal beweren dat het recht op onderwijs niet voor iedereen moet gelden) maar in uitvoering. Er is in Nederlandse wetgeving die voor uitvoering bedoeld is, onvoldoende vastgelegd wie er nu toch in uiterste zin verantwoordelijk is voor het bieden van onderwijs aan dat ene kind.

En dat is niet ‘verboden’ ook niet in de nieuwe Europese Grondwet. Dat komt omdat een 100% garantie nooit gegeven kan worden. Op enig moment houden de mogelijkheden op, zelfs als het onderwijs in uitvoeringswetten wel opeisbaar zou zijn, zoals in Belgie bijvoorbeeld.

Het vervelende is dat wij in Nederland steeds vroeger tegen die grens aan lijken te lopen waardoor steeds meer kinderen geen onderwijs krijgen of in het verkeerde onderwijs belanden. Het zijn er zo veel. Het zijn geen incidenten meer.

Toch is er wel een beetje beweging.

Zo gaan er steeds meer stemmen op om het stichten van scholen makkelijker te maken. Het plan van Verdonk om eisen te stellen aan het stichten van scholen is daar onderdeel van, hoewel ze het brengt alsof het haar bedoeld is om het stichten van scholen moeilijker te maken. Deze discrepantie is politiek.

Bovendien zijn steeds meer partijen het erover eens dat thuisonderwijs nu eindelijk weer een volwaardige onderwijsstatus moet krijgen.

Verder heeft Halsema voorgesteld om de grondwet te wijzigen zo dat wetgeving aan de grondwet getoetst kan worden. Dat kan ook helpen want hoewel het recht op onderwijs niet in de grondwet staat wordt er wel al sinds jaar en dag een uitleg aan gegeven dat dat wel de bedoeling is van wat er staat.

Als al deze bewegingen je interesseren, dan zou je het zojuist verschenen Jaarboek onderwijsrecht 2002-2004 moeten lezen. ISBN 90-12-10816-0

• moeder

Ik verwacht niet op heel korte termijn veel verbetering maar denk zeker dat het mogenlijkheden schept om juridisch scholen aan te pakken op wanbeleid.Helaas zijn er weinig mensen bereid om hiervoor hun nek uit te steken zowel bij de ouders als bij de scholen.En dat is iets wat veel tijd kost, er zal namelijk een meer zakenlijke houding moeten komen tav scholen en ook binnen de scholen zal er tav bijvoorbeeld personeelsbeleid een andere insteek moeten komen.

Het is jammer dat nog steeds de meeste ouders bang zijn voor de eventuele gevolgen voor hun kind als iets niet accepteren en dat is een van de voornaamste redenen denk ik dat ouders alleen als het water ze aan de lippen staat actie ondernemen en er al helemaal geen draagvlak is om het voor alle kinderen op te nemen.

Het valt me trouwens op dat er zo weinig reacties op dit bericht zijn met name vanuit het onderwijs!

• Marto

Ik vind het jammer dat weinig ouders zo duidelijk actie durven te ondernemen tegen de scholen als instituut.

Doordat ik in het MBO zit krijg ik waarschijnlijk minder te maken met extremen. De echt moeilijke gevallen zijn er waarschijnlijk al uitgefilterd door het systeem. Ik houd het voor mijn plicht om de leerlingen, die ik heb, zo goed mogelijk te begeleiden. Hierbij probeer ik zo objectief als mogelijk de leerlingen te beoordelen. Ik probeer nog elke dag van mijn fouten te leren en te voorkomen dat de leerlingen slachtoffer worden van mijn ergernissen, vooroordelen, enz.

Doordat scholen zo ‘gesloten’ zijn, loop je als docent relatief grote risico's als je een fout maakt. Bij het openbaar worden hiervan krijg jij en de school een slechte naam. Hierdoor loop je het risico dat er minder leerlingen naar de school toekomen. De bekostiging van de scholen hangt hier sterk mee samen. Kijk bijvoorbeeld naar het effect van het incident op het Terra college in Den Haag. Er moesten, doordat er minder aanmeldingen waren, docenten ontslagen worden.

Als er meer openheid zou zijn, zou het gewoner zijn dat er fouten gemaakt worden en er minder specifieke aandacht aan problemen gegeven worden.

Het is afwachten wat de ‘nieuwe’ wetten ons zullen brengen. Op termijn zal het ene ‘knelpunt’ vervangen worden door het andere.

• juffr.

Voor kinderen is een knelpunt als financiering absoluut niet van toep., dat is een zaak van volwassenen.Fouten die ergens gemaakt worden is an sich niet erg het gaat er om om een fout toe te geven of onmacht in bepaalde situaties openlijk toe te geven en de wijze van uw schrijven getuigd van oprechtheid en vooralsnog zal een groot deel van de mensen binnen het onderwijs dit zijn.Het gaat erom dat de mensen die dit bewust of onbewust niet zijn aangepakt kunnen worden en als dit ten koste gaat van de goede naam van een school of niet is ook niet van belang.De moeilijke gevallen zoals u ze noemt zult u op het mbo wellicht niet tegenkomen omdat veel kinderen niet zover komen terwijl zij het wellicht wel in hun mars hebben maar er onderweg van alles is misgegaan.

Er zijn situaties waarin school duidelijk iets valt te verwijten en ouders en kinderen staan dan volstrekt machteloos.Als ouders slecht functioneren kunnen ze daarop aangesproken worden en eventueel strafrechtelijk vervolgd worden en dat is terecht.Mensen binnen het onderwijs moeten wel heel rare dingen doen willen ze ontslagen kunnen worden oid.

Ik hoop dat u en anderen nog lang met veel plezier in het onderwijs werkzaam zullen zijn en dat het ook een motivatie kan worden om gezamelijk aan de openheid te bouwen en de consequenties daarvan met als centraal doel goed onderwijs en behoorlijke pedagogische begeleiding.

• Marto

Kinderen zelf hebben geen last van een financieringsknelpunt, maar ze kunnen er wel slachtoffer van worden. Dit gebeurt meestal zonder dat zij of hun ouders dit weten.

Het wel of niet hebben van een slechte naam als school is wel degelijk van belang, omdat dit uiteindelijk invloed heeft op de leerlingen en leerkrachten.

Objectief gezien heb je met jouw stellingname m.b.t. deze voorbeelden gelijk, maar onderwijs is verre van objectief.

• Ethelene

Your blog is like a hidden bar pitti gem on the internet.

• helendam

infinite craft - In this unique crafting universe, the only limit to your creations is the extent of your imagination. From tangible beings to abstract concepts, every combination opens a door to new and unexplored realms.

• dikson

Area code Success with MandiriQQ ID Pro: Some sort of Game-Changer in On the web Gaming Revolutionise Your Online Gaming Encounter Are you tired of the same old online gaming platforms? Do mandiriqq login crave a gaming encounter that's not just enjoyable but also rewarding? Appearance no further compared to MandiriQQ ID Professional – your entrance into a new period of online game playing excellence. Discover the Power of MandiriQQ ID Pro MandiriQQ ID Pro isn't only another online video gaming platform; it's some sort of game-changer. With the cutting-edge features plus seamless graphical user interface, MandiriQQ ID Pro uses your gaming experience to new heights. Whether you're a new seasoned gamer or just starting, MandiriQQ IDENTIFICATION Pro offers anything for everyone. Release Your Potential with Pro-Level Features Experience the thrill regarding gaming like never ever before with MandiriQQ ID Pro's pro-level features. From innovative gameplay options to exclusive tournaments, MandiriQQ ID Pro places you in the driver's seat regarding your gaming trip. Say goodbye in order to ordinary gaming : with MandiriQQ IDENTITY Pro, the sky's the limit. Remain In front of the Curve along with Modern technology At MandiriQQ ID Pro, wish dedicated to staying in advance of the contour. That's why we leverage the latest advancements in technological innovation to provide an individual with a video gaming experience that's moment to none. Along with MandiriQQ ID Expert, you can enjoy smooth gameplay, stunning visuals, and lightning-fast functionality, all at your fingertips. Join the particular MandiriQQ ID Expert Community Today Prepared to take your video gaming experience to the particular next level? Join the MandiriQQ ID Pro community nowadays and find out a world of endless possibilities. With a radiant community of like-minded gamers and unequalled support, MandiriQQ ID Pro is more than just a gaming system – it's the lifestyle. Conclusions Inside a world wherever mandiriqq alternatives are aplenty, MandiriQQ ID Pro holds out from the particular crowd. With their innovative features, innovative technology, and unwavering commitment to superiority, MandiriQQ ID Professional is the supreme choice for gamers who demand practically nothing but the very best. Therefore why settle regarding mediocrity when a person can experience greatness with MandiriQQ ID Pro? daftar id pro mandiriqq all today and discover a new of endless excitement and rewards.   Site : https://mandiriqq.store/ Site : https://45.76.48.210/ Site : https://emakqq.link/ Site : https://rajawaliqq.link/ Site : https://gocengqq.vip/

• Ethelene

Taking up jogging wm doll has greatly boosted my energy levels.