vanmorgen stond er een klein berichtje in de krant ergens op pagina zoveel met wellicht groot nieuws voor het onderwijs in Nederland op de lange termijn.Goed nieuws voor met name kinderen en ouders die zich vaak nu niet kunnen vinden in de wijze waarop het onderwijs in Nederland is ingericht en waarin de positie van kinderen en ouders heel slecht kan zijn op het moment dat er verschil van mening is tusen ouders en school.Een van de punten in de Europese grondwet is dat er algemeen onderwijsrecht komt, zoals nu ook al in veel Europese landen om ons heen het geval is.Wij kennen nu onderwijsplicht wat in sommige situaties kan leiden tot het ontbreken van onderwijs voor sommige kinderen en ik hoop van harte dat er op grond van deze wet ooit een mogenlijkheid komt om leerkrachten en scholen aan te spreken op het moment dat er fouten gemaakt worden en dat er ooit voor de onderwijsinspectie ruimte en middelen komen om leerkrachten en directies die zelfs na herhaaldelijk waarschuwen niet hun werk verbeteren kunnen opkrassen.Net als in de gewone grote mensenwereld en net als in iedere andere bedrijfstak.
Maar natuurlijk hoop ik dat uiteindelijk ook die kinderen die nu op een of andere manier uit de Nederlandse onderwijsboot vallen door geblunder binnen het onderwijs beter beschermd worden door niets meer of minder dan een wettelijk kader waarop ieder kind en ouder een beroep mag doen.
Dat betekent ook dat ouders meer beschermd worden door de wet en meer ruimte krijgen om school daarop aan te spreken.
Een klein berichtje met naar ik hoop grote gevolgen!