Ons kind van 11 zit nu in groep 8 van een openbare basisschool en mag nu kiezen voor een middelbare school. Vanzelfsprekend zoeken wij als ouders met haar mee.
Nu wil het geval dat zij een grote voorkeur heeft voor de vrije school .
Wij zijn naar een open dag geweest en zij is enthousiast geworden door de omgeving en een paar vakken die ze mocht volgen. Aantrekkelijk is ook het grote aantal creatieve vakken dat deze school biedt en onze dochter is een creatief type.
Als schoolniveau heeft zij van de lagere school het advies HAVO/VWO gekregen.
Haar oudere zuster is naar een openbare scholengemeenschap gegaan en had hetzelfde advies. Zij doet inmiddels het gymnasium.
Dit kind heeft dus hetzelfde niveau-advies maar is een stuk creatiever.
Omdat ik zelf vind dat het creatieve gedeelte niet moet worden verwaarloosd (en zelf zijn mijn man en ik helaas niet creatief in de zin van kleien en tekenen) heht ik eigenlijk wel aan extra aandacht voor dit onderdeel voor een kind dat dit aspect duidelijk in zich heeft.
De theorieen van de Vrije school spreken mij als ouder overigens zelf ook aan dus dat is niet het probleem. Ook het feit dat de Vrije School een jaar langer duurt is geen probleem, onze dochter is een “jonge”leerling.
De vraag waar ik mee zit is eigenlijk dat sinds wij ons hebben uitgesproken voor een eventuele schoolkeuze vrije school wij veel commentaar krijgen.
Het commentaar is bijvoorbeeld dat het niveau van de vrije school niet of slecht aansluit bij bijvoorbeeld het “gewone”HBO-onderwijs of een Universiteit.
Ook zijn er geluiden van mensen die zeggen dat de school een groot aantal VMBO-TL kinderen huisvest waardoor wellicht het niveau naar beneden wordt getrokken.
Ik weet niet goed waar ik informatie vandaan moet halen. Immers, de vrije school geeft haar eigen (positieve) informatie, evenals de tegenstemmers (negatieve) informatie geven.
Heeft u ervaringen, positief of negatief, dan zou ik het zeer op prijs stellen als u mij uw mening wilt geven.
Met vriendelijke dank,
A.J. Boer