Help: keuze vrije school V.O.?

  • arianne boer

    Ons kind van 11 zit nu in groep 8 van een openbare basisschool en mag nu kiezen voor een middelbare school. Vanzelfsprekend zoeken wij als ouders met haar mee.

    Nu wil het geval dat zij een grote voorkeur heeft voor de vrije school .

    Wij zijn naar een open dag geweest en zij is enthousiast geworden door de omgeving en een paar vakken die ze mocht volgen. Aantrekkelijk is ook het grote aantal creatieve vakken dat deze school biedt en onze dochter is een creatief type.

    Als schoolniveau heeft zij van de lagere school het advies HAVO/VWO gekregen.

    Haar oudere zuster is naar een openbare scholengemeenschap gegaan en had hetzelfde advies. Zij doet inmiddels het gymnasium.

    Dit kind heeft dus hetzelfde niveau-advies maar is een stuk creatiever.

    Omdat ik zelf vind dat het creatieve gedeelte niet moet worden verwaarloosd (en zelf zijn mijn man en ik helaas niet creatief in de zin van kleien en tekenen) heht ik eigenlijk wel aan extra aandacht voor dit onderdeel voor een kind dat dit aspect duidelijk in zich heeft.

    De theorieen van de Vrije school spreken mij als ouder overigens zelf ook aan dus dat is niet het probleem. Ook het feit dat de Vrije School een jaar langer duurt is geen probleem, onze dochter is een “jonge”leerling.

    De vraag waar ik mee zit is eigenlijk dat sinds wij ons hebben uitgesproken voor een eventuele schoolkeuze vrije school wij veel commentaar krijgen.

    Het commentaar is bijvoorbeeld dat het niveau van de vrije school niet of slecht aansluit bij bijvoorbeeld het “gewone”HBO-onderwijs of een Universiteit.

    Ook zijn er geluiden van mensen die zeggen dat de school een groot aantal VMBO-TL kinderen huisvest waardoor wellicht het niveau naar beneden wordt getrokken.

    Ik weet niet goed waar ik informatie vandaan moet halen. Immers, de vrije school geeft haar eigen (positieve) informatie, evenals de tegenstemmers (negatieve) informatie geven.

    Heeft u ervaringen, positief of negatief, dan zou ik het zeer op prijs stellen als u mij uw mening wilt geven.

    Met vriendelijke dank,

    A.J. Boer

  • M Lavell

    Flauwekul. Ook op de vrije school wordt gewoon een centraal schriftelijk gedaan dus voorzover er iets te vergelijken valt tussen scholen, sluit de vrije school net zo aan bij het vervolgonderwijs als elke andere.

    Maar het is inderdaad waar dat de vrije school minder op de cognitieve ontwikkeling gericht is dan de gemiddelde scholengemeenschap. Tussen dit schooltype en gymnasia gaapt een reuzengat, hoewel dat niet betekent dat je er nooit een diploma zult halen.

    Verder is er wel veel ‘creatiefs’, maar de kwaliteit ervan is niet om over naar huis te schrijven al is het beter dan op de meeste scholen. Het is bovendien ernstig beinvloed door de Steiner Ideologie. De leerlingen krijgen een manier van werken opgedrongen en mogen bepaalde dingen niet maken.

    'vrij' heeft namelijk niets met vrij zijn voor de leerlingen te maken. Toen de vrije school gesticht werd, was deze vrij van overheidsbemoeienis. Het was een particuliere school.

    Van ‘vrij’ is inmiddels weinig over.

    Bovendien: Eng mannetje, die Steiner. Vreemde ideologie die Antroposofie.

    Verdiep je daar eens in en vraag je af of je daar achter zou willen staan.

    Ja, het is inmiddels ernstig verwaterd, maar soms steekt het ineens weer rigide de kop op bij een leerkracht of bij leerlingen.

  • nellie

    komt het kind niet in de problemen als het op een “gewone” basisschool heeft gezeten en niet op een basisschool van de vrije school??

  • M Lavell

    Gewone scholen bestaan niet. Er bestaan namelijk geen algemene norm voor wat ‘gewoon’ onderwijs is. Elke school mag op de eigen manier lesgeven en eigen ideologie in het lesgeven laten sluipen. 70% van de scholen zijn bijzondere scholen die zich dus zelfs in juridische status voorstaan op het feit dat ze ‘anders’ zijn dan andere.

    Zij beroepen zich op de vrijheid van onderwijs en die betekent sowieso dat de overheid zich er nauwelijks mee mag bemoeien, maar het onderwijs wel moet betalen.

    Scholen kunnen onderling dus enorm verschillen en in het algemeen is er een enorm groot verschil tussen de basisschool en de schoool voor VO. Ik geloof niet dat de overgang naar een VO school van het type ‘vrije school’ per se schokkender is dan een andere overgang.

  • leerkracht ( regulier)

    Niet doen!!!!!!!!!

    Ook al zijn de creatieve kanten geweldig, maar ze heeft aan de basis al heel veel gemist!!

    Euritmie, is voor haar een nieuw vak, op de onderbouwafdeling heeft ze ook beginnende lessen frans, duits gemist. Ook de visie op de creatieve vakken is anders dan in het reguliere onderwijs. Vormtekenen, bouwperiode, etc etc heeft ze gemist.

    Heel veel kinderen die uit die 7 jarige onderbouw komen gaan na de 7 de klas ( kleuterklassen tellen apart) naar het reguliere V.O. Vaak komen kinderen die van de bovenbouw vrije school komen toch vaker in de antroposofische hoek terecht zeg maar.

    Wat ik wel vind M Lavell , is dat men niet zomaar kan oordelen over de ideologie van Steiner, ( zo'n eng mannetje was hij niet) plaatst men dat in de tijd waarin het ontstaan is, dan zijn een hoop van zijn ideeen erg goed geweest voor de ontwikkeling van het jonge kind.

    De visie die men heeft in deze vorm van onderwijs heeft tot doel de totale ontwikkeling van het kind en niet alleen de cognitieve kant.

    Het is maar waar je voor kiest

    Ik zou mijn dochter het reguliere onderwijs in “sturen”en zorgen dat ze ergens een plaatsje vind om haar creatieve kanten te ontwikkelen ( tekenlessen b.v. gegeven door een museum etc.)

  • M Lavell

    “Wat ik wel vind M Lavell , is dat men niet zomaar kan oordelen over de ideologie van Steiner,”

    Ehum, dit is vooral een oordeel over mij. Mag dat wel zomaar?

    “( zo'n eng mannetje was hij niet) plaatst men dat in de tijd waarin het ontstaan is, dan zijn een hoop van zijn ideeen erg goed geweest voor de ontwikkeling van het jonge kind.”

    De rassentheorie van Hitler is ook heel begrijpelijk als je 'm in de tijd plaatst. Toch is ie eng. Net zo eng als die van Steiner.

    Ook heel eng is de kleurenleer. Nee, dat gaat niet over huidskleur (ter geruststelling) maar is een zeer indoctrinerend programma om kinderen van jongs af aan te leren wat zij moeten voelen bij kleuren.

    Datzelfde is er ook voor muziek en beweging (Eurythmie).

    En abgeeckte letters vind ik lelijk.

    Maar euh.., ik laat het oordeel aan de vraagsteller in dit draadje. Die moet het zelf maar weten. Steiner aanhangen is niet verboden.

    Je alarmsignalen over wat dit kind allemaal ‘gemist’ heeft, lijken me weinig hout snijden. Het is geen dom kind en wereldsingewikkeld is het niet wat de vrije school te bieden heeft.

    Dat was het hele punt van de vraag.

  • Isabelle

    Ik denk dat het beter is om haar naar een reguliere school voor voortgezet onderwijs te sturen en haar in haar behoefte aan creativiteit te voorzien door middel van een leuke cursus schilderen of beeldhouwen.

    Het is voor een 11-, 12-jarige moeilijk in te schatten hoe hij zes jaar later over zijn toekomst denkt.

    Een algemene schoolopleiding bereidt beter voor op een vervolgopleiding op HBO- of universitair niveau.

    Bovendien zal het lastig zijn om - na een jaar Vrije school, die misschien tegenvalt - in te stromen op een reguliere school, omdat zij waarschijnlijk een hoop belangrijke informatie heeft gemist.

    Veel leerlingen die de Vrije School hebben gedaan kiezen later voor een creatief of sociaal beroep. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar de verhoudingen t.o.v. het reguliere onderwijs liggen heel erg scheef.

    Misschien weet uw dochter nu al wel dat zij later ook een creatief beroep wil uitoefenen, maar dat is met een regulier diploma net zo goed mogelijk.

    Ten slotte denk ik ook dat het belangrijk is dat u nog meer informatie inwint over Steiner. Mijn mening is ook dat het een ‘eng mannetje met rare ideeën’ is.

    Niet dat die ideeën overgedragen worden op kinderen, maar (veel van) de docenten hangen zijn ideologie of theorie wel aan. Hier horen onder andere ook homeopathie, temperamenten en reïncarnatie bij en discussies hierover worden niet gevoerd, want Steiner heeft het zo geschreven…

  • cee

    kut