Nee, volgens mij niet.
Kenniseconomie is gedefinieerd in doelstellingen en valt daarmee in twee delen: Kennis en economie.
Voor het beroepsonderwijs hoort daar ‘een leven lang leren’ bij. Dat is specialisatie (een vak leren, beperkte kennis directe inzetbaarheid dus economisch nut) en omscholing als er nieuwe kennis nodig is.
Voor het hoger onderwijs (HBO en WO) is er de doelstelling het percentage van de bevolking dat zo'n opleiding heeft te laten stijgen.
Kenniseconomie heeft niet zoveel met ‘veel weten’ te maken, maar met passend (op maat en dat is altijd beperkt) geschoold zijn in de beroepssector (MBO) en een gemiddeld hooggeschoolde bevolking. De veronderstelling is dat hooggeschoold zijn flexibiliteit (dus alweer ruime economische inzetbaarheid) met zich meebrengt.
Je veronderstelling dat het MBO van nu beperkter opleidt dan vroeger, deel ik niet. Wel dat je aan sommige opleidingen (vooral op de lagere niveau's) zo goed kunt zien hoe beperkt dat eigenlijk is.
Maar een MBO-er die zich via een leven lang leren van niveau 3 naar niveau 1 schoolt, die heeft echt heel veel kennis opgedaan.
De vraag is of het wel zo realistisch is om te denken dat dat zal gebeuren.
Dat het politieke keuzes zijn is juist. Maar het is een misvatting te denken dat het Nederlandse keuzes zijn. Het is een wereldwijd concept dat gepropageerd wordt door UNESCO, de OESO, de Wereldbank, de ILO, de EU.
Nederland loopt daar (zoals zoveel landen) vrij kritiekloos achteraan.