Kennis-economie ??

  • Marto

    Vroeger was het MBO een opleiding voor een middenkader funktie. Tegenwoordig is het een opleiding voor een specifiek beroep. De kennis die nodig is voor een specifiek beroep is kleiner dan die voor een middenkaderfunktionaris. De middenkader funktionaris had immers ook kennis van een bepaald beroep.

    Per saldo neemt de hoeveelheid kennis dus af.

    (Voor het HBO geldt iets soortgelijks)

    Hoe valt dit te rijmen met de reclame die gemaakt wordt voor de zogenaamde kenniseconomie?

    Volgens mij zijn wij met ons allen een heleboel kennis en dus kapitaal te vernietigen door deze niet door te geven aan de toekomstige beroepsbevolking.

  • Kees HAITSMA

    Beste Marto,

    Goed beschreven ik deel je mening!

    Groeten, Kees

  • Klaas Vaak

    Volgens mij hebben ze het bij “kenniseconomie ”over een iets hogere opleiding dan het MBO. Laten we wel wezen , wat is het MBO nu helemaal ? Dat is trouwens al jaren zo. Ik heb in 1976 mijn HAVO gehaald en doe exact hetzelfde werk als iemand die 3 jaar geleden van de MTS werktuigbouw afkwam. :-)

    Kenniseconomie gaat volgens mij over universitaire opleidingen en datgen wat daarmee gebeurd.

    Gezeur over het achteruit hollen van het onderwijs is al zo oud als het onderwijs zelf dus je komt met niets nieuws .

  • Marto

    Kennis-economie gaat over de gehele maatschappij. Niet alleen universitair geschoolde mensen moeten hun geld verdienen. Het middelbaar opgeleide deel van onze beroepsbevolking is een zeer belangrijk deel van de bevolking. In deze groep wordt het meeste geld gemaakt.

    Het gaat niet over de achteruitgang in het onderwijs. Het gaat om de politieke keuzes die bewust gemaakt worden. Kennisvermindering i.p.v. kennisvermeerdering.

  • M Lavell

    Nee, volgens mij niet.

    Kenniseconomie is gedefinieerd in doelstellingen en valt daarmee in twee delen: Kennis en economie.

    Voor het beroepsonderwijs hoort daar ‘een leven lang leren’ bij. Dat is specialisatie (een vak leren, beperkte kennis directe inzetbaarheid dus economisch nut) en omscholing als er nieuwe kennis nodig is.

    Voor het hoger onderwijs (HBO en WO) is er de doelstelling het percentage van de bevolking dat zo'n opleiding heeft te laten stijgen.

    Kenniseconomie heeft niet zoveel met ‘veel weten’ te maken, maar met passend (op maat en dat is altijd beperkt) geschoold zijn in de beroepssector (MBO) en een gemiddeld hooggeschoolde bevolking. De veronderstelling is dat hooggeschoold zijn flexibiliteit (dus alweer ruime economische inzetbaarheid) met zich meebrengt.

    Je veronderstelling dat het MBO van nu beperkter opleidt dan vroeger, deel ik niet. Wel dat je aan sommige opleidingen (vooral op de lagere niveau's) zo goed kunt zien hoe beperkt dat eigenlijk is.

    Maar een MBO-er die zich via een leven lang leren van niveau 3 naar niveau 1 schoolt, die heeft echt heel veel kennis opgedaan.

    De vraag is of het wel zo realistisch is om te denken dat dat zal gebeuren.

    Dat het politieke keuzes zijn is juist. Maar het is een misvatting te denken dat het Nederlandse keuzes zijn. Het is een wereldwijd concept dat gepropageerd wordt door UNESCO, de OESO, de Wereldbank, de ILO, de EU.

    Nederland loopt daar (zoals zoveel landen) vrij kritiekloos achteraan.

  • Hyperactief

    Dat het politieke keuzes zijn is juist. Maar het is een misvatting te denken dat het Nederlandse keuzes zijn. Het is een wereldwijd concept dat gepropageerd wordt door UNESCO, de OESO, de Wereldbank, de ILO, de EU. Aldus : M Lavell.

    Bovenstaande klopt helemaal M Lavell, daarnaast is minder bekend dat ruim een eeuw geleden de aanval vanuit de psychologie/ psychiatrie al ingezet is op schoolsystemen. Als er interesse voor is, wil ik die stukken wel plaatsen hier. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Volgens mij zijn wij met ons allen een heleboel kennis en dus kapitaal te vernietigen door deze niet door te geven aan de toekomstige beroepsbevolking. Aldus : Marto.

    Dat heb je goed gezien Marto, maar zoals ik al tegen M Lavell zei (16-01-2005 15:48) is de aanval op het schoolsysteem al veel eerder begonnen, alleen heeft vrijwel geen mens dit in de gaten. Groetjes v Hyperactief

  • M Lavell

    Gooi maar in de groep die stukken.

  • Marto

    Ter informatie:

    Niveau 1: ‘laagste’ niveau, dat betekent o.a. geen instroomeisen.

    Niveau 4: ‘hoogste’ niveau.

    Niveau 5: post MBO cursus.

  • Marto

    Kun je toelichten welk alternatief de psychologie heeft voorgesteld om kennis te bewaren?

    Hoe gaan ze om met het ‘maatschappelijk’ effect dat een goed opgeleide bevolking heeft op de economie?