LOI of fontys...

  • Mieke

    Hallo,

    Ik overweeg om de deeltijdopleiding docent Engels te gaan volgen (heb twee jaar engels gestudeerd aan de universiteit maar met toen door omstandigheden moeten stoppen). Ik ben tegelijk op zoek naar een baan, we hebben thuis extra inkomen hard nodig. Ik wil dus werken combineren met studeren.

    Nu is het zo dat ik in Breda woon en in Tilburg de opleiding zou kunnen volgen…echter vanwege het werk van mijn partner bestaat er een grote kans dat we over twee jaar moeten verhuizen naar Limburg. Ik heb mijn twijfels of het dan mogelijk is om mijn opleiding af te ronden. Ook heb ik mijn twijfels of ik een baan kan combineren met deze opleiding, aangezien er vaste tijden zijn wanneer je aanwezig dient te zijn.

    Nu twijfel ik of ik niet beter dan opleiding kan volgen via het LOI, omdat dit flexibeler is, ik kan mijn tijd dan meer zelf indelen en een verhuizing lijkt me dan ook makkelijker in te plannen. Volgens de site van de LOI is het een wettelijk erkende opleiding, maar wordt hij ook als volwaardig gezien? Of kan ik i.v.m baankansen toch beter kiezen voor Fontys?

    Groetjes Mieke

  • Theo

    Mieke, Hogeschool LOI verzorgt haar lerarenopleidingen, waaronder de lerarenopleiding Engels (Tweede Graad) in samenwerking met de Hogeschool Windesheim in Zwolle. De inhoud van het studieprogramma voor wat betreft het onderwijskundige gedeelte is in handen van de Hogeschool Windesheim. Overigens, de opleiding is niet geheel in de vorm van (digitaal) afstandsonderwijs. Zo nu en dan zul je moeten reizen voor het bijwonen van verplichte studiebijeenkomsten.

    Je schrijft dat je een gedeeltelijke universitaire studie Engels heb gedaan. Dan is de inhoud van het studieprogramma van de lerarenopleiding Engels voor jou wel erg gemakkelijk! Je hebt recht op vrisjtellingen!!! Daarmee kun je de reguliere studieduur van vier jaar aanzienlijk verkorten. Kijk op www.loi.nl en klik op lerarenopleidingen. Bezoek ook de website van de Hogeschool Windesheim www.windesheim.nl.

    Na voltooiing van de lerarenopleiding Engels Tweede Graad kun je je studie met de Lerarenopleiding Engels Eerste Graad voortzetten. Het is echter momenteel (nog) niet mogelijk om deze laatste opleiding in de vorm van digitaal afstandsonderwijs te volgen.

    Tenslotte,….de lerarenopleidingen van de LOI zijn gelijkwaardig aan die van een reguliere hogeschool.

    Ik wens je veel succes.

  • Jet

    Maar als ik zou moeten kiezen tussen een 2degraads HBO-docent met een ‘regulier’ HBO-diploma en iemand met een LOIdiploma zou ik kiezen voor de eerste als ik het als werkgever of ouder van een leerling voor het kiezen had.

    Dag, Jet

  • Theo

    Beste Jet,

    De Hogeschool LOI is een reguliere hogeschool. En denk je heus dat (bijvoorbeeld) Fontys Hogescholen met diverse vesitigingen in Nederland, kwalitatief veel beter onderwijs verzorgen dan de Hogeschool LOI?

    Nog niet zo lang geleden schreef professor Heerte een artikel in De Volkskrant waarin hij (terecht) kritiek uitte op de kwaliteit van Fontys. In dit artikel bekritiseerde (onder meer) hij het ‘'niveau’' van de lerarenopleiding Wiskunde Tweede Graad van Fontys.

    Zo ken ik de inhoud van het studieprogramma en het lesmateriaal van de lerarenopleiding Wiskunde Tweede Graad van de Hogeschool LOI. Van de WISKUNDIGE aanpak van de aangeboden theorie, kan menig hogeschool die een lerarenopleiding Wiskunde Tweede Graad verzorgt, nog veel……heel veel leren! Vergeet niet dat juist de Hogeschool LOI , als ik mij niet vergis,al vanaf begin jaren vijftig ruime ervaring heeft opgedaan met de (leraren)opleiding Wiskunde MO-A. en de (leraren)opleiding Wiskunde MO-B, opleidend voor het Staatsexamen Wiskunde MO- A respectievelijk Wiskunde MO-B!!!!

    De kennis die deze staatsexamens wiskunde van studenten eisten om met enig succes te kunnen slagen, ligt ver….maar dan ook ook heel ver boven die van de (huidige) lerarenopleidingen Wiskunde Tweede en Eerste Graad van een reguliere hogeschool…

    Ik ben in het bezit van de cursus Wiskunde MO-A van wat toentertijd nog de LOI (zonder de toevoeging Hogeschool) heette. Ik laat deze leerstof zo nu en dan zien aan zogenoemde Leraren in Opleiding Wiskunde op mijn school. De eenvoudigste opgaven algebra en wiskundige analyse uit de LOI cursus Wiskunde MO-A konden zij ………niet maken. Oordeel daarom niet te snel over de kwaliteit van de (Hogeschool) LOI…

    >

    > Maar als ik zou moeten kiezen tussen een 2degraads HBO-docent

    > met een ‘regulier’ HBO-diploma en iemand met een LOIdiploma

    > zou ik kiezen voor de eerste als ik het als werkgever of

    > ouder van een leerling voor het kiezen had.

    >

    > Dag, Jet

  • Mieke

    Harstikke bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga er nog eens over nadenken, inderdaad ook vanwege de reistijd.

    Het klopt dat ik vrijstellingen zou moeten kunnen krijgen, dat ben ik ook nog aan het uitzoeken. Maar het is al heel fijn om te weten dat het LOI wel een hoog niveau heeft. Het is in ieder geval een stuk flexibeler dat het fontys, en ik krijg tot nu toe ook duidelijkere reacties op mijn vragen.

    Groetjes Mieke

  • Jet

    Misschien heb je wel gelijk Theo; maarre Mieke, denk ook aan de kosten. Krijg wel eens een Bewijs Betaald Collegegeld onder ogen (ambtshalve) en dat ligt een stuk hoger dan het wettelijk collegegeld. Zelfs al is de opleiding dan qua erkenning misschien gelijkgesteld met een tweedegraads opleiding ……

  • Theo

    Het Bewijs Betaald Collegegeld, is zoals de naam zegt, een bewijs dat een student het collegegeld heeft betaald. Elke instelling voor hoger onderwijs voert sinds een aantal jaren een eigen (instellings)collegegeldbeleid. Het wettelijke collegegeld is bij veel instellingen voor hoger onderwijs voor studenten tot een leeftijd van 30 jaar bedoeld. Deze studenten hebben vaak (nog) recht op studiefinanciering.

    Het bedrag van het wettelijke collegegeld ligt vast en de hoogte ervan wordt elk jaar opnieuw bepaald. Het instellingscollegegeld mag een onderwijsinstelling zelf bepalen. (Deeltijd)studenten ouder dan 30 jaar vallen in de regel onder het instellingscollegegeld en de hoogte van het instellingscollegegeld is gewoonlijk (veel) hoger dan die van het wettelijke collegegeld.

    Studenten die het wettelijke collegegeld hebben betaald aan welke instelling voor hoger onderwijs dan ook - met uitzondering van de Open Universiteit Nederland - kunnen/ mogen onder overlegging van het Bewijs van Betaald Collegegeld- zich laten inschrijven bij 1 of meer andere instellingen voor hoger onderwijs zonder bijbetaling en daar een tweede en zelfs derde studie volgen. In de praktijk is het combineren van twee of meer studies aan twee of meer instellingen roostertechnisch vaak niet mogelijk.

    Als een student - deeltijd of voltijd - het instellingscollegegeld heeft betaald en hij/ zij wil zich inschrijven bij een andere HBO/WO instelling dan betaalt hij/ zij vaak het

    volledige instellingscollegegeld bij die andere instelling. Er zijn uitzonderingen. Zo hebben de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam een gemeenschappelijk collegegeldbeleid. Een student die aan de Universiteit van Amsterdam is ingeschreven en bij de Hogeschool van Amsterdam een opleiding wil volgen betaalt daar onder overlegging van het Bewijs van Betaald Collegegeld slechts een aanvullend bedrag, namelijk het verschil tussen het instellingscollegegeldbedrag van de Universiteit van Amsterdam en dat van de Hogeschool van Amsterdam. Is het betaalde collegegeld bij de UvA hoger dan dat bij de HvA dan studeert de student bij de HvA ‘gratis’ (anders betaalt de student het verschil bij). Deze regeling geldt ook voor een HvA-student die aan de UvA wil studeren. Het is trouwens altijd verstandig om bij een instelling voor hoger onderwijs naar het haar collegegeldbeleid te informeren!

    De Hogeschool LOI en de Hogeschool Windesheim hebben voor de lerarenopleidingen een samenwerkingsverband. Het zou mij daarom niet verbazen als er in het collegegeldbeleid ook een vorm van samenwerking is. De inschrijvingsvoorwaarden zouden hierover uitsluitsel moeten geven.

    De kosten voor een opleiding aan een (gesubsidieerde) hogeschool of universiteit zijn inderdaad vaak veel lager dan die aan een particuliere, ongesubsidieerde hogeschool. Zo betaal je voor elk (her)tentamen tentamengeld. Echter, de leerstof wordt volledig in het schriftelijke cursusmateriaal behandeld en een verplichte aanschaf van studieboeken is er niet. Studenten van een particuliere of een gesubsidieerde HBO/ WO instelling moeten daarentegen verplicht voorgeschreven studieboeken en dictaten kopen en die zijn tegenwoordig heel …heel duur!

    Jet schreef:

    >

    > Misschien heb je wel gelijk Theo; maarre Mieke, denk ook aan

    > de kosten. Krijg wel eens een Bewijs Betaald Collegegeld

    > onder ogen (ambtshalve) en dat ligt een stuk hoger dan het

    > wettelijk collegegeld. Zelfs al is de opleiding dan qua

    > erkenning misschien gelijkgesteld met een tweedegraads

    > opleiding ……

  • Jet

    Tja, daar heb ik geen ervaring mee. Weet wel dat de LOI voor bepaalde cursussen erg duur is, maar werk zelf bij een instelling waarvan alle opleidingen erkend zijn; onze BBC is dus geldig voor elke erkende opleiding op WO c.q. HBO-niveau. Probleem van sommige BBC's van niet-erkende opleidingen is dat we ze ofwel niet mogen accepteren danwel moeten gaan uitsplitsen naar collegegeld en betaling voor lesmateriaal.

    Maar laten we het Mieke niet al te moeilijk maken …..

  • Theo

    Inderdaad, het collegegeldbeleid is bijzonder ingewikkeld. Vervelend is ook dat het beleid elk studiejaar anders kan zijn! Daarom adviseer ik toekomstige (deeltijd)studenten om bij een HBO/ WO instelling van hun keuze naar het collegegeldbeleid te informeren!

    Ook tussen (erkende) particuliere hogescholen, zoals (LOI, NTI, NHA) zijn er prijsverschillen. De collegegelden voor digitale HBO-(afstands)opleidingen van de Hogeschool NHA in Panningen zijn het laagst.. De Hogeschool NTI in Rotterdam vraagt voor haar HBO-opleidingen een hoger collegegeld dan de Hogeschool NHA. De Hogeschool LOI in Leiderdorp is gemiddeld (veel) duurder dan de Hogeschool NTI en de Hogeschool NHA.

    Wat alle drie hogescholen gemeenschappelijk hebben, is de samenwerking met een of meer reguliere hogescholen, soms zelfs met een universiteit (in het buitenland). Ook in de (secundaire) inschrijfvoorwaarden zijn er verschillen. Zo hebben studenten van de Hogeschool NHA recht op studiebegeleiding als zij vijf jaar na inschrijving een of meer modulen niet met succes hebben afgerond en dit zonder bijbetaling. Voor trage studenten die een of meer modulen niet hebben gehaald een uitkomst!

    Echter, de Hogeschool LOI is de enige particuliere hogeschool die digitale lerarenopleidingen tweede graad “op afstand” aanbieden.

  • Anita

    Volgens mij wordt er nog een optie over het hoofd gezien…

    Als je recht hebt op vrijstellingen, is het dan niet mogelijk om je opleiding bij Fontys te doen en af te maken in de tijd dat je daar nog woont?